Sunday, July 26, 2009

Anda Makan Babi????

Assalamualaikum semua,
Sori atas tajuk yang gempak dan penuh kontroversi tu. Jadi apa jawapan anda semua kepada soalan saya tu? Huhuhu….

Sekarang ni, kita tahu yang penularan selsema babi di merata-rata negara, dan negara kita pun salah satu negara yang terlibat. Selsema babi ni kena pada yang makan babi je ke? Sebenarnya tak, sapa-sapa pun boleh terkena sebab dia virus yang boleh merebak dalam udara.

Ok, bila sebut pasal babi, kalau di Penang dia dah menjadi pemandangan biasa. Masa kecil-kecil saya dah tengok . Biasanya, pada majlis kematian masyarakat cina atau masa hari keramaian, diaorang akan panggang babi. Dah la sekor-sekor dia panggang, pastu tepi jalan lak tu. Huhuhu…memang la tak lalu makan nak tengok. Masa saya sekolah menengah pula, setiap hari akan tengok lori yang bawak babi hidup . Sebab jalan kat sekolah tu memang menjadi laluan lori-lori ni. Biasanya, selepas 3 atau 4 minit lori tu lalu, saya akan tutup mulut sebab masa tu baru bau tu akan ada. Saya pun pelik kenapa bau dia lambat sedangkan lori tu dah berlalu. Entah la…nanti la saya buat kajian.

Pernah tak kita terfikir, kalau daging babi orang cina makan, bahagian yang lain sapa makan? HuhHUHU…jawabnya melayu la makan. Betul tak???? Saya penah dengar ada orang cakap ” sapa kata orang melayu tak makan babi? Ada ja lemak babi dalam sesetengah makanan, yang kita tak tau” mintak maaf kalau sapa yang terasa loya. Pernah tak korang semua terfikir, kita antara Negara pengexport danging babi di ulang PENGEXPORT ye. Sebuah Negara islam lak tu. Alahai…,tah la. Terfikir, tak ada jalan ke untuk mengurangkan jumlah ladang babi ni. Kalau tak salah saya, kat Malaysia je ada lebih kurang 500 buah ladang babi. Huh…satu angka yang banyak. Kalau kita tengok, majority masyarakat Malaysia adalah melayu, tapi kenapa perlu ada ladang babi yang begitu banyak? Betul la kata apek ni yang kita orang melayu pun dah sama-sama makan babi. Kita aja tak tahu.

Ok, sepupu saya pernah cerita juga. Dia HA kat Kedah. Dia tengok sendiri kat satu kampung siam, kat satu area kat Kedah ye. Dia kata Ada sesetengah peladang babi ni bela ikan keli juga. Kalau korang nak tahu, diaorang akan biar lalat hurung bangkai babi. Kemudian, diorang akan kutip telur-telur yang terhasil atau larva lalat tu bagi makan ikan-ikan keli tu. Uweks….tak senonoh sungguh. Pastu, ikan-ikan tu jual kat pasar. Agak-agak sapa yang beli???? Huhuhu..tak yah cerita, pikir sendiri la.

Jadi, kita perlu berhati-hati sumber yang kita nak makan tu. Nampak macam simple sebenarnya, tapi rumit. Carilah atau beli dari orang yang kita percaya dan yakin sumbernya. Sebab makanan akan memberi pengaruh kepada sikap dan perbuatan kita

Saya juga nak menyeru semua supaya sentiasa periksa makanan yang kita beli di pasar-pasar raya. Periksa betul-betul bahan yang digunakan. Sebab kemungkinan ramuan atau bahan yang digunakan mengandungi bahan dari babi atau ada lemak babi. Biasanya ia akan tulis pengilmusi. Kalau pengilmusi dari soya taka pa la. Kat sini saya sertakan kod lemak babi, kalau ada kod-kod ni kat makanan yang kita nak beli, jangan ambil ok. Pastu bagitau kat orang lain sama. HUHUHU…

E100, E110,E120,E140,E141,E153,
E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,
E325, E326, E327, E334,E335,E336,E337,
E422,E430,E431,E432,E433,E434,E435,E436,E440,E470,E471,E472,E473,E474,E475,E476,
E477,E478,E481,E482,E483,E491,E492,E493,E494,E495,
E542,E570,E572,
E631,E635,
E904


Setakat ni yang saya tahu, crispy ada kod E-475, minuman vico ada kod E-471, keropok Ring Ring yang kaler oren tu pun ada. Biasanya bahan-bahan ini akan ada dalam makanan tau minuman yang bercoklat. Pengilmusi ni adalah bahan yang akan membuatkan minyak bergaul dengan air.

Masyallah, tu semua dah menjadi makanan kita, makanan yang selalu kita makan. Tak lalu kalau fikir balik. Patut la budak-budak sekarang benak nak belajar, malas belajar, masalah discipline, keruntuhan moral. Semua tu berpunca dari makanan yang kita dah makan. Kalau fikir-fikir balik, dari kecil-kecil, samapai dah dewasa ni, agak-agak dah banyak kita dah makan kan??? Betul tak???? Tepuk dada Tanya hati????
Patut la kita hati kita makin gelap. Macam mana nak dapat hidayah.

Jadi,pas ni berhati-hati lah. Salin kod-kod ni, bawak masa kita nak membeli belah, jadikan ia rujukan. Sampai bila kita nak kena tipu. Buka hati, celik mata, pasang telinga, sentiasa berwaspada. Kita yang tentukan apa yang kita makan. Carilah dari sumber yang halal. Sekarang kita dah banyak pilihan.
Insyallah, kita patut berbanga dengan HPA yang sentiasa komited dalam menghasilkan barangan keperluan harian untuk muslim.

Mungkin sesetengah orang akan cakap yang susah nak dapat la, mahal la harga dia. Tak kan tu pun nak berkira. Sanggup ke korang nak makan lemak-lemak babi tu??? Jawab dalam ati, pkir sendiri-sendiri. Kita dah ada alternative lain. HPA sekarang dah ada biskut, ais-krim, minuman coklat, bijirin, dll. Saya buka nak promote HPA eh tapi tu alternative yang kita ada. Kita juga ada pengusaha dari orang muslim sendiri. Pandai-pandai la kita cari. Cuma nak tak tak nak je kan. Pilihan di tangan kita.


p/s: sekali lagi saya mohon maaf kalau tulisan saya ni buat anda semua berasa loya dan nak termuntah. Sesungguhnya, ketahuilah, saya turut merasa rasa yang sama ketika menulis topic ni. Sungguh, saya rasa loya dan nak termuntah sebab saya teringat air vico yang saya dah nak bancuh tu. Entah la, macam mana terasa nak periksa kandungan bahan dia. Dan …terjumpalah saya dengan penemuan yang yeaks…nak termuntah saya. Serius, loya dah ni….loya teringatkan Kod E-471 dalam vico.

1 comments:

cik editor said...

minum vico konon nk boikot product nestle..tp lg teruk rupanya, td my brother call gtau hal ni..langsung tak bancuh vico petng td..minum oligo..eh, oligo ok ker?

nk tunggu ladang babi tak da,kena tunggu nabi isa turun..

depa ni jahat sgt3..dh la kotorkan mknan yg kita mkn, sumbat lak ngn subliminal message dlm lagu, jdkan hiburan no 1..pas tu msukkan unsur ritual dlm pesta yg rmai org tgk..

mknanya jgn beli ikan kolam, pancing, jala dr sungai n laut punya layan..