Monday, July 6, 2009

Catatanku di Politeknik Behrang

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, hari ini, kami sekeluarga ke Behrang. Hari ini, 6 Julai 2009, pendaftaran adik saya, Hazim masuk Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang. Perjalanan di permudahkan, segalanya berjalan lancar.

Kalau tengok dalam web dia, memang nampak Poli ni macam dalam hutan, di kelilingi oleh hutan, ladang kelapa sawit, nampak hijau ja. Tapi, rupanya bila dah sampai, not bad la. Tempat tu ok ja. Sangat Ok saya rasa. Kalau keluar dari Tol Behrang, 2 KM je nak pi Poli tu. Kawasan Poli ni atas bukit sikit, kiranya kawasan berbukit la. Kat keliling dia ada hutan. Tapi, Subhanallah, saya rasa cantik je, dan nyaman. Rasa sejuk sebab atas bukit. Kawasan dia lebih kurang macam UIA gak la. Jalan sehala, campus atau tempat belajar di tengah-tengah dan asrama di bahagian atas bukit sikit dan dekat juga nak pi kelas atau bengkel. Memang dekat la. Tak payah naik motor pun tak pa. Dia punya bangunan pun cantik gak. Bagunan dia pun agak baru la walau tak baru sangat. Blok asrama ada 6 iaitu V1 sampai V6. Adik saya dapat blok V2, di tengah-tengah dan dekat dengan kafetaria. Senang la nak makan :) Setiap bilik ada dua orang. Besar gak bilik dia. Pastu almari baju pun besar dan banyak ruang. Kat bawah katil pun ada laci, then meja kat meja belajar pun ada ruang lagi. Waa...best la dia punya meja belajar. Sangat puas hati la bilik dia. Pendek kata, asrama dan tempat belajar memang best. Jadi, janganlah menyesal, tak nak pi ke kalau dapat Poli Behrang tu. Macam adik saya la. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Kenal dulu, baru boleh jatuh sayang. Hehehe...sembarang la.

Ramai juga yang daftar Poli ni. Kebanyakan yang daftar tu adalah pelajar lelaki. Of coz la, budak-budak lelaki ni memang suka belajar benda-benda yang teknikal. Pelajar-pelajar yang datang daftar ni wajib pakai kemeja putih dan seluar hitam. Dah ramai-ramai tu, mesti la banyak ragamnya. Kelakar pulak saya tengok. Macam-macam fiilnya. Budak lelaki memang macam ni ke? Selamber giler, poyo pun ada, skema, yang nampak baik + alim (rasanya la), yang masih nampak macam budak sekolah pun ada. Hahahaha...saya sangat suka perhatikan orang. Ehm...apa yang saya perhatikan, masih ada sikap budak-budak tu kat dorang ni. Nama pun budak-budak lepas SPM. Ni la fasa dorang nak beralih dari suasana sekolah kepada IPT. Lepas ni, dorang akan belajar supaya lebih matang kot. Macam adik saya la. Grow up ye Hazim. Berdikari sket, jangan semua nak harapkan orang buatkan, semua benda nak mudah aje, sikit pun tak nak usaha. Huhuhu...

Sebenarnya, adik saya tu kena daftar pukul 10.30 pg. Tapi, kami sampai Poli Behrang dalam pukul 8.30 pg. " PI awal lebih selamat", kata Abah sebab kita tak tahu apa akan jadi kat jalan. Hehehehe...tu kata-kata feveret abah saya. Ok..ok..tu betul. Setuju sangat. Bila dah banyak masa kat sana, banyak la yang saya dapat observe kan. Dah hobi suka memerhati kan, nak buat macam mana. Saya tengok komuniti pendaftaran sangat baik. Siap tolong angkat beg lagi tu. Best giler kalau dapat senior yang macam ni. Kalau kat UIA, komuniti dia tak tolong pun macam ni. Hehehe...Waktu pagi, pelajar macam tak ramai sangat yang daftar, tapi bila dah masuk tengah hari sikit, ramai pulak yang beratur. Dorang kena buat ujian saringan H1N1 dulu pastu baru boleh daftar asrama. Kesian yang datang lambat sebab terpaksa kongsi bilik sebab dah tak cukup bilik. Tengok, ramai giler yang daftar. Pas daftar bilik, kena ambil kit orientasi kot. Beg galas yang dorang dapat tu agak lawa la, kalah beg ta`aruf UIA. Dalam tu ada 2 pasang T-Shirt, Sweater, Baju batik, Tie, agak banyak baju saya rasa. Kalah UIA pun tak bagi banyak macam ni. Hehehehe...banding lagi ngan UIA. Pastu dapat payung plak tu. Bagus betul sediakan payung sebelum hujan.

Dah selesai semua, masa untuk masuk bilik la. Roomate adik saya ni nama dia Hassan. Budak Bagan Serai, Perak. Nampak macam budak baik je. Tak nampak pula keluarga dia kat situ. Rupanya, dia datang sendiri naik bas. Bukan naik bas exspress tapi bas angkut-angkut. Dia naik dari Taiping kemudian turun kat Ipoh. Dari Ipoh naik bas ke Tanjung Malim. Datang Poli pun naik teksi. Dia pandai-pandai sendiri datang, main tanya orang ja. Saya dengar kisah dia, rasa kesian la pulak. Datang sendiri, naik bas, dah la agak jauh, dengan beg yang banyak dan berat tu. Hassan kata, mak dia sakit, ayah pula kerja sebab tu tak dapat hantar. Kesian kan. Saya bandingkan Hazim dengan Hassan. Hazim ni jauh lebih beruntung dari dia. Ada keluarga yang hantar, sedia semua keperluan, siap kemas bilik dan susun barang-barang Hazim dalam almari. Hassan, semua dia buat sendiri. Adik saya kalau tak bersyukur tak tau la.

Pekan yang terdekat kat sini ialah Pekan Behrang dan Tanjung Malim. Tapi ada mak cik ni kata, pelajar-pelajar Poli dan UPSI selalu shoping kat Tanjung Malim la. Tak pun dorang turun KL sebab dah tak jauh. Semua ada kat situ. Kami sempat la pi melawat pekan Behrang dan Pekan Tanjung Malim. Not bad. Dan saya sempat tengok stesen Keretapi Tanjung Malim. Selama ni saya fikir stesen ni mesti nak masuk dalam, bukan tepi jalan dan dalam hutan. Rupanya saya silap sama sekali. Stesen dia memang dekat dengan pekan dan tepi jalan ja. Tak susah pun nak pi. Hehehe...nasib saya berpeluang lihat pekan Tanjung Malim hari ini, kalau tak saya masih fikir stesen tu dalam hutan. Sebenarnya, Behrang pun ada stesen keretapi. Dekat ja dengan poli pun. Pendek kata, kemudahan banyak kat sini. Nampak ja macam kawasan kampung, tapi kemudahan lengkap dan mudah. Kat Tanjung Malim pun ada stesen bas, dan kalau nak pi KL pun lebih kurang 1 jam je. Hah, tak susah la.

Saya rasa hazim tak akan menyesal dapat Poli Behrang ni. Sebab mula-mula dulu dia ingat Poli ni dalam hutan. Boleh dia bandingkan Poli ni dengan Poli Seberang Prai. Memang la jauh beza. Tapi saya rasa Poli Behrang lagi best. Saya dah jatuh cinta dengan suasana kat situ. Rasa macam nak belajar kat situ pula. Saya siap dah berangan nak kerja kat situ satu hari nanti. Hehehehe.... Kat depan pintu masuk tu ada kolam la. Macam best je kalau buat aktiviti kat situ. Ada padang yang luas dan besar, court untuk bersukan. Hah, adik saya suka la tu. Saya harap Hazim akan suka tempat belajar baru dia ni. Enjoy life dia selama dia belajar kat sana. Dan saya juga berharap Hazim akan lebih matang, dapat belajar banyak benda dan berjaya dalam pelajaran selepas ini. Semoga Hazim akan jadi Jurutera yang beriman. Amin.

Nabi bersabda:
Sesiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkanya jalan ke syurga. Sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana reda apa yang mereka lakukan. (HR abu Daud)

P/s: macam besa, saya sempat snap beberapa gambar kat sana. Layan...
(ni N3 ari Isnin, baru nak post ;)

5 comments:

iffahnazifa said...

Dat hasan's story..hiks..hiks
xtaw nk ckp cmna..:(
May Allah Bless Him.

nienadia said...

a`a, sedih lho. nsb setiap org berbeza, sis.

miSs Mmi said...

adik u amik course ap??

Ninie Shafiqah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Nk tya stesen bas behrang dkt x