Wednesday, July 15, 2009

bercinta????

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, sekarang saya dah berada di kampus UIA. Semester dah bermula, tapi kelas kat kuliah saya belum banyak yang mula. Pensyarah belum masuk. Dorang sibuk dengan hal masing-masing. Biasalah tu, keadaan yang biasa pada awal-awal semester ni.

Saya ingin berkongsi sesuatu, tapi tak tahu nak tulis apa. Idea entah hilang ke mana. Insyallah, nanti saya nak tulis satu N3 tentang subjek-subjek yang saya ambil pada semester ini.

Jadi, saya post yang saya baca ni. Saya suka artikel ni sebab membawa maksud yang mendalam tu. Sebagai peringatan dan juga panduan. Hehehe...
Moga peroleh manfaat bersama.

Ramai orang berpandangan,
Kita perlu bercinta untuk mengenal pasangan,
Tanpa perkenalan,
Mustahil cinta bertandang,
Tanpa percintaan,
Mustahil keserasian dikesan,

Mereka sebenarnya terlepas pandang,
Dalam Islam ada taaruf dalam tempoh risik dan bertunang,
Yang melibatkan mahram bukan berdua-duaan,
Taaruf itulah mendedahkan keserasian,

***a takrif ‘taaruf’ dan ’serasi’ dalam fikiran manusia berlainan,
Islam mengajar manusia taaruf yang ada sempadan,
Terpelihara dan terjaga dari kemaksiatan,
Bukan taaruf melalui bercinta sakan,
Islam mengajar serasi dengan ajaran Tuhan,
Bukan serasi dengan kehendak pasangan,
Cinta al-Rahman menjana kebahagiaan,
Lantaran itulah,
Batasan-Nya tidak boleh dipermainkan.


Kenapa saya masukkan N3 ni? Adakah saya dalam proses bertunang? Huhuhu...
Saya pun tak tahu. Sebenarnya tidak sama sekali. Saja nak berkongsi di sini.

Sesungguhnya, dalam Islam dah ada panduan yang perlu kita ikuti dalam hal bercinta ni. Walaupun dah bertunang secara sah, ia bukan sebagai tiket untuk kita berbuat sesuka hati, bukan tiket untuk kita berdua-dua dengan pasangan seperti suami-isteri. Sebenarnya, tempoh bertunang ni ,merupakan tempoh untuk kita membina kematangan, ia umpama masa untuk kita berfikir tentang alam rumah tangga yang bakal kita bina. Dalam tempoh ini la, merupakan masa untuk kita menjadi lebih bertanggungjawab dan lebih serius dengan apa yang kita nak lakukan. (ni apa yang saya perhatikan dari abang dan kakak saya.

Kadang-kadang saya terfikir juga, perlukah bertunang ni??????
Lebih baik terus kahwin je kn?



p/s: artikel ni saya ambil dari seseorang. Dah tak ingt kat mana.

0 comments: