Sunday, August 23, 2009

Keutaman Bulan Ramadhan...

Rasulullah SAW bersabda, "Kalau saja manusia tahu apa yang terdapat pada bulan Ramadhan, pastilah mereka berharap Ramadhan itu selama satu tahun." (Thabrani, Ibnu Khuzaimah, dan Baihaqi)

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda, " Apabila datang bulan puasa, di buka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka." (Bukhari dan Muslim)

Rasullulah SAW juga bersabda, "Apabila datang malam pertama bulan Ramadhan, para syaitan dan jin kafir akan di belenggu. Semua pintu neraka di tutup sehingga tidak ada satu pun yang tertutup. Lalu terdengar suara seruan, "Wahai pencari kebaikan, datanglah ! Wahai pencari kejahatan, kurangkanlah. Pada malam itu ada orang-orang yang dibebaskan dari neraka. Dan yang demikian itu terjadi pada setiap malam." (Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kerana iman dan penuh harap, akan diampuni dosa-dosanya yang lalu. Dan barangsiapa yang solat malam pada bulan puasa, akan diampuni dosa-dosanya yang lalu." (Bukhari dan Muslim)


Jadi, marilah sama-sama kita ambil kesempatan bulan Ramadhan yang mulia ini untuk melipat-gandakan amalan-amalan kita. Banyakan amalan sunat. Walaupun kita sekadar senyum atau memberi salam kepada orang itu juga merupakan kebaikan. Apatah lagi kita membantu orang lain, dan memberi sedekah. Banyakan berdoa juga.
Wallahu a’lam

No comments: