Saturday, November 21, 2009

Counselor -to-be Part II

Sambungan dari entry lepas.....

Sepanjang sy belajar kaunseling dalam setahun ni, apa yang saya rasa, menjadi kaunselor tu agak susah. Kerja kaunselor tak sama macam orang lain. Kena jaga etika, kena simpan rahsia, kena be ready all the time, tak boleh judgemental,tak boleh begitu, tak boleh macam ni, banyak benda kena ubah & korbankan etc. Yang tak best tak leh jatuh cinta or kawen ngan client sendiri. Boleh, tapi kna tunggu pas 5 tahun. Huhuhu. Susah tak? Ke saya yang make it complicated?

Actually, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Kalau dah minat, kalau dah suka. Anything can happend. Ye tak? Saya tak kata being a counselor ni tak best. Tapi ada pro & con la kan. Macam tu gak ngan pekerjaan lain. Jadi kaunselor ni sebenarnya pekerjaan yang mulia. Ingat senang ke kita boleh tolong dengar masalah orang. Bukan semua boleh, bukan semua ada bakat, bukan semua ada kebolehan. Cuma yang terpilih aja. Cewah....Being a Counselor not a crime...Huhuhu....

Dan, saya sebenarnya dah mula jatuh cinta dalam bidang ni. Saya dah mula suka dengan apa yang saya dah belajar tentang kaunseling. Mungkin pengalaman semester ni banyak membantu la. Ye la kan, basic tak belajar, tetiba dah belajar subject in advanced masa semester lepas. Saya rasa, apa yang saya lalui semester ni sangat2 la membantu tuk memupuk minat dalam kaunseling ni. Saya dah hampir down dah sebelum ni, rasa macam nak tukar kos amik KAED je (huhuhu...tetiba). Pengalaman masa semester satu, sangat la buat saya rasa saya dah tersalah pilih kos. Masa tu, rasa nak balik umah, tak nak blajar, baik kawen je kan, sambung kontrak keje jadi cikgu, tak yah sambung belajar kat UIA ni. Tapi tu la kan. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Saya dah nampak semua tu. Insyallah, saya tak akan menyesal dengan kos yang saya amik ni. Life must go on. Hehehe

Masa semester ni, bru la saya nampak dengan jelasnya, apa itu kaunseling sebenarnya. Kerjaya kaunselor ni macam mana. Banyak yang saya belajar. Saya rasa, pengalaman yang paling sweet adalah apabila dapat menjalankan sesi kaunseling dengan client. Saya sangat bangga and happy sangat bila tengok client saya tu dapat menyelesaikan masalah dia. Rasa heppy tak terkata sebab dapat tolong orang. Tu la dunia kaunseling, menjadi pendengar yang baik. Sesetengah masalah tu, bukan boleh di selesaikan, cukupla sekadar ada yang sudi mendengar. Ahah...tu la tugas kaunselor.

So, i will try my best to involve in this counseling world. Banyak lagi yang perlu saya tahu. So, mulai sekarang kena jadi INQUIRY COMMUNITY, yang sentiasa eager and enthuse untuk belajar mendalami ilmu kaunseling. Kena belajar rajin-rajin, kena kutip sebanyak mana yang mampu segala pengalaman, segala ilmu etc. Yeah, you can do it !!!!

Buat kawan-kawan yang sama kos dengan saya ni, saya doakan kita semua akan menjadi kaunselor yang berjaya. Saya tahu,sebahagian dari kita, kos kaunseling ni bukan pilihan kita, tapi, Allah dah takdirkan kita dalam bidang ni. So, kita adalah di kalangan yang terpilih. Walau apa pun bidang yang kita akan pilih nanti, jadilah kaunselor yang baik dan beretika. Perlu ada perasaan ingin menolong. Ingat tiga benda ni, perlu ada empathy, genuiness and uncondition positive regards, bru lah kita bleh tolong orang lain.Huhuhu...dan buat diri saya sendiri, kena reduce sikap judgemental ni. Huhuhu, sangat susah tu. Ok, saya tengah struggle nak ubah sikap ni. Huhuhu. Pray for me.




4 comments:

Ruzanna Rahman ~♥ said...

I luv the words...BEING A CR IS NOT A CRIME..cm Nad ckp..jd CR mmg yg terpilih aje?btl ke?ye kot sbb memerlukan kesabaran yg tinggi...*ada rs cuak di situ*

nadia said...

huhuhu...ayat ni" BEING A CR IS NOT A CRIME" dah di copyright tau. hehehe...

yeah, kita di kalangan yang terpilih. chaiyok2 teruskan usaha.

Ruzanna Rahman ~♥ said...

di copyright dr sape?huhu

nadia said...

from hlovate. adore her writing very much. huhuhu...da best ever writer.