Saturday, November 21, 2009

Counselor-to-be????

ARKIB : 04/11/2009

Kaunselor berdaftar kurang

Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Nov. - Bilangan siswazah dalam bidang kaunseling yang berdaftar dan benar- benar mengamalkan profesion itu masih tidak mencukupi berbanding jumlah yang diperlukan negara pada masa ini iaitu seramai 60,000 orang.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kira-kira 2,000 siswazah yang menamatkan pengajian di dalam bidang itu tidak memasuki alam pekerjaan selari dengan kelulusan mereka di institut pengajian tinggi (IPT).

''Disebabkan itu, negara masih kekurangan kaunselor yang berdaftar. Kita masih perlukan kira-kira 60,000 kaunselor berdaftar di pelbagai peringkat termasuk IPT, kerajaan dan swasta,'' katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas melancarkan Persidangan Kebangsaan Kaunseling 2009 anjuran Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Persatuan Kaunseling Malaysia (Pekama) di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata, sehubungan itu, Kementerian Pengajian Tinggi sedang mengkaji aspek-aspek penting dalam bidang tersebut terutama dari segi kokurikulum untuk melihat kesesuaiannya dengan bidang pekerjaan.

Katanya, sehingga kini hanya terdapat 1,865 orang kaunselor berdaftar di seluruh negara yang bertugas di sektor kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), akademik dan swasta.

Terdahulu semasa berucap, Mohamed Khaled berkata, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling merupakan sektor penting dalam proses perkembangan dan kesihatan mental masyarakat.

''Ini terutama ketika masyarakat di negara ini mengharungi pelbagai bentuk cabaran kehidupan,'' katanya.

Menurutnya, sehingga kini terdapat 12 IPTA yang menawarkan program kaunseling dengan melahirkan 2,000 siswazah dalam bidang itu setiap tahun.

My Komen:
Tengah surf internet, terjumpa pasal artikel ni. Huhuhu...Terfikir sejenak gak. Ehm...bila baca artikel ni, sy rasa sy akan jd part of student yang tak akan jd kaunselor. Sebab apa eh? Tah la. Susah nak cakap. Saya kan nak jadi full time house wife. Huhuhu...Tak la. Actually, jadi kaunselor ni bukan senang. Tanggungjawab dia berat. Bak kata Dr. Haniza la, Ingat jd kaunselor ni keje glamor ke? Bangga bila org panggil kita kaunselor. Huhuhu...susah ooo.

TO Be Continue.....

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1104&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_03.htm

4 comments:

Ruzanna Rahman ~♥ said...

iyela cik Nad..mmg ler pyh..nk jd kaunselor mmg ler pyh..bkn ke nk jd career CR..hehe..same goes with me..a bit hard actually nak2 ble wat sesi..berdebar2 weh~!hehe..so wat smentara ni knela usaha jgk jd CR

nadia said...

sekarang ni mmg tgh interested with "CAREER Counseling" la. tp, in future, dunno yet.

may tukar bidang lg ke? jadi arkitek plak. hehehe....

Ruzanna Rahman ~♥ said...

amboi!tkr KAED plak..ngade2!hehhe..ke sbb "Mr. Sudin"..hehe

nadia said...

biar la nak tukar KAED. saya nak jadi arkitek. Hahaha...
jgan memandai nak wat gosip. bukan sebab "Mr Sudin" tu la.