Monday, May 31, 2010

Di mana kesopananmu???


Assalamualaikum semua,
mahu bercerita kisah yang berlaku tengah hari tadi kat kafe. Nama kefe di rahsiakan atas sebab-sebab tertentu. Hehehe...
Tadi, masa ke kafe nak bayar harga makanan, kak yang jaga kaunter tu mengadu. Dia kata dia bengang dengan seorang budak perempuan ni. Budak perempuan ni kurang ajar dengan dia. Kisahnya, kakak ni bagi RM1 dahulu sebagai baki  sebab tak ada duit kecil dan harga makanan yg dia beli RM3.20. Dia marah-marah kata tak kan duit sepuluh pun tak ada tukar. Akak tu kata tak ada, siap tunjuk bekas duit tu lagi. Akak tu cakap la, hari ni semua orang bagi RM 10, duit kecil memang tak ada tukar la.
Yang akak tu marah sangat tu sebab dia tak hormat akak tu. Cakap suka hati dia ja. Kakak tu kata, hormat la dia sebagai yang tua. Akak tu siap sound lagi, kamu ni budak university, ada agama, orang yang sembahyang, tak kan cakap macam ni. hah, amik kau berlagak sangat. Kisah selanjutnya, saya tak tahu la sebab sampai situ je akak kafe tu cerita. Lagipun, kakak tu sungguh bersemangat cerita dia tak puas hati dengan budak perempuan tu.
Ehm…kakak kafe tu memang terasa kot ngan budak perempuan ni. Kalau tak, dia tak akan cerita kat saya. Mana pernah dia merungut pun sebelum ni. Alahai, malu tau sebagai budak university berperangai mcm tu. Bukannya tak tahu, bukannya tak biasa, bukannya tak faham, kalau memang dah tak ada duit baki, tak kan la kakak kafe tu tak mau bagi plak. Pikir le sikit.
Oh ya, kakak kafe tu siap kata lagi, moga budak perempuan tu akan dapat balasan sebab dia buat kakak macam ni. ishk…ishk….kak kafe ni memang terasa giler kot ngan budak perempuan tu. Nasib kamu la, sapa suruh kurang ajar sangat.
Kita, hidup ni kena la hormat orang lain. Tak kira la sapa pun, walaupun dia hanya tukang sapu sampah, cuci longakang, jaga kaunter, apa-apa pun kerja dia.  Dia pun manusia gak yang ada hati dan perasaan bukan. Kita yang terpelajar ni kena la hormatkan orang lain dulu, baru la orang lain akan hormatkan kita.
Ingat : BUdi Bahasa Budaya kiTa. 
Untuk peringantan semua dan buat diri saya juga:
BUat apa kita nak sombong tak bertempat, buat apa kita nak marah orang tak bersebab, buat apa kita nak hina dan maki orang sesuka hati, buat apa kita nak merungut atas sesuatu yang tak pasti. 
Setiap yang kita ada dan punya, hanya milik Allah. Buat apa nak sombong, buat apa nak bangga diri, buat apa nak berlagak sebab
di sisi Allah, yang membezakan seorang hamba itu adalah AMAL & TAQWA.
RENUNG-RENUNGKAN. MOGA PEROLEH MANFAAT.
"Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Al-Hujurat:13)

2 comments:

iffahnazifa said...

Hurm, klau harap ilmu je tggi melangit, tp xde akhlak pn x guna jgk. Akhlak tu yg lbih pnting utk tunjukkan peribadi sbnr seseorg insan.Smga kita sntiasa t'pelihara dgn akhlak yg baek.

Miss Ann ~♥ said...

sy xske perempuan itu...budi bhs letak kat lutut..