Wednesday, August 18, 2010

Bulan Ramadhan, Bulan Pesta Ibadah


Assalamualaikum semua,
      Diam tak diam sudah seminggu kita berada dalam madrasah Ramadhan. Bagaimana kita diri kita dalam seminggu ini? Sudah terbiasa dan bertenaga untuk berpuasa atau masih letih untuk membiasakan diri?

“Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna, agar dapat kulalui dengan sempurna.”
                
        Begitulah bait-bait lagu yang popular dari Raihan dan Man Bai. Kita mengharapkan moga-moga Ramadhan kali ini lebih bermakna dari sebelum-sebelumnya. Kita perlu  punya azam dan cita-cita yang tetap, moga keinginan dan niat ini Allah hitung sebagai pahala. Kita mahu jiwa yang bersih, hati yang suci apabila keluar dari fasa Ramadhan kali ini.
         
            Puasa meningkatkan iman dan taqwa kepada Allah s.w.t. sekaligus “menjaga” dan “memelihara diri dari melakukan maksiat.  Kita berpuasa fizikal dan mental. Spiritual kita isi penuh-penuh dengan amalan. Kita perbaiki dan perbanyakkan amal ibadah kita. Kita berpesta ibadah. Dan jadilah kita dalam kalangan orang-orang yang bersyukur.
“Hai orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.” (Al-Baqarah: 183)
      Marilah sama-sama kita banyakkan tilawah Al-Quran, zikir, qiyamulail, nawafil dan sunat-sunat yang lain juga hendaklah dipertingkatkan. Tidak lupa juga untuk kita set matlamat yang ingin dicapai pada akhir Ramadan.
         Semoga Ramadan kali ini lebih bermakna, tidak lagi sia-sia walau sesaat. Moga-moga Ramadhan kali ini, kita mendapat skor yang tertinggi dan  di jadikan tiket dan titian untuk ke syurgaNya kelak. INSYAALLAH.



0 comments: