Tuesday, August 31, 2010

Salam Hari Kemerdekaan ke-53

Assalamualaikum,
Salam Ramadhan buat semua,
hari ini cuti umum untuk Malaysia,
kita semua bercuti sempena Hari Kemerdekaan negara kita yg ke-53. 

Logo & tema kemerdekaan thn ini


Alhamdulillah, dah 53 tahun negara kita merdeka.Apa erti kemedekaan kepada kita???
Soalan itu mmg susah nak jawab sebab kita tak rasa mcm mana org dulu-dulu memperjuangkan kemerdekaan. Betapa susah payahnya mereka yg terdahulu mengharungi hidup pada zaman penjajah. Pada zaman tu, semua benda yg kita nak buat terhad dan sukar. Tak bebas dan banyak kerenah. Mereka berkorban jiwa dan raga semata-mata nak menuntut kemerdekaan negara.



“…Merdeka bukanlah satu benda yg mudah boleh didapat, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu PENGORBANAN yang sebenar pengorbanan.
Dengan kerananya kita terpaksa mengorbankan, bukan sahaja WANG RIGGIT dan USAHA tenaga bahkan JIWA dan RAGA sendiri juga…”

 (Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah)

Alhamdulillah, selepas 53 thn, dah byak perubahan dan kemajuan yg negara kita dah capai. Kita dah boleh berbangga dengan kepelbagaian kaum yg tinggal bersama-sama dengan aman dan harmoni. Kita tidak perlu berperang setiap hari macam negara-negara lain. Kita bebas nak buat apa saja yg kita suka tanpa sekatan. Kita bebas dari sudut ekonomi, politik, ketenteraan, budaya dan agama. Kita bebas dalam erti kata kita ikut acuan dan kemahuan kita untuk membentuk dan membina jati diri bangsa Malaysia yg berdaulat. Berbanggalah sebab kita menjadi warganegara Malaysia.

Sempena Hari Kemerdekaan kita hari ini, marilah sama-sama kita bersyukur kepada Allah ats segala nikmat yg Allah kurniakan kepada negara kita ini.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN buat semua warganegara Malaysia.

semangat kemerdekaan ada dlm diri kami







hasil karya pelajar-pelajar tadika 4 thn




No comments: