Tuesday, February 15, 2011

Yang Mana Kau Lebih Cintai?

Assalamualaikum semua, 

Yang mana kamu lebih cintai?

Tahun ni sambutan Hari Kasih Sayang yg barat sambut tu @ sambutan Hari Kekasih selang sehari je dengan tarikh lahir & kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. Kalau dulu semua org tak sabar nk tunggu tarikh 14 Feb sebab nak sambut hari kasih-sayang tu la. 

Sedar tak sedar sebenarnya, ada kisah di sebalik sambutan hari kasih sayang tu. Alhamdulillah, tahun ni kerajaan dah menyatakan pendirian tentang sambutan perayaan tersebut. Terkejut juga bila JAKIM melancarkan program "kempen Elak sambutan hari kekasih" Tahniah & syabas kepada pihak JAKIM sebab buat program mcm ni. Pastu, ada plak yg pertikaikan pasal pengharaman sambutan ni. Sampai TPM, Tan Sri Muhyyidin Yasin pun kena menjawab sama. Dia kata, orang Islam tak di galakan menyambut hari Kekasih ni sebab tak sesuai dgn Islam sebab sambutan ni ada sejarahnya tersendiri berkaitan kristian.

Pada hemat saya, bagus juga bila kerajaan dah mengeluarkan pendirian begini. Bila kerajaan dah highlight tentang hal ni, rakyat akan tahu bahawa benda ni sangat penting. Ada juga segelintir org yang tak tahu sejarah sambutan Hari Kekasih tu. Bila hal ni di gemburkan dan menjadi topik utama, maka org akan tahu dan bercakap pasal hal ni. Kira okey la kan bila org akan sedar kenapa kita sebagai org Islam tak boleh sambut. 

Harapnya, bukan hangat-hangat tahi ayam la ye. Tahun ni kata Sambutan Hari Kekasih Haram tahun depan kot-kot tak jadi haram plak ke. Ye la, tahun ni kebetulan tarikh 14 Feb tu selang sehari dengan Sambutan Maulidur Rasul. Takut nnt di katakan tak sensitif. Sebenarnya, boleh je kalau kita betul2 nak haramkan. Sebagai pemimpin, mereka ada kuasa apa. 

Sekian, Wassalam.


0 comments: