Monday, March 7, 2011

Nanas atasi sembelit

Assalamualaikum semua,

saya malas nak menulis sebenarnya. Ok, meh nak kongsi pasal nanas. 

NANAS sememangnya tidak asing di kalangan rakyat Malaysia. Rasanya yang enak menjadikan nanas buah pilihan kebanyakan orang. Selain dimakan segar, nanas juga dijadikan bahas masakan seperti pajeri, masak lemak dan gulai.

Antara manfaat nanas adalah:

1. Membantu menurunkan berat badan.
Memakan nanas boleh mengurangkan ketagihan manisan. Menambah nanas dalam makanan harian juga membantu menurunkan berat badan kerana nanas menyebabkan rasa kenyang tanpa menambah satu auns lemak sekali pun. (Memang elok la sangat utk yg nak berdiet)

2. Menyihatkan mata. Kajian menunjukkan amalan memakan nanas melindungi mata daripada masalah berkaitan penuaan kerana ia kaya dengan anti-oksida. (Owh...boleh jd alternatif selain makan lobak merah utk sihatkan mata)

3. Membantu memerangi pelbagai jenis penyakit. Nanas yang kaya dengan vitamin C merupakan sumber sangat baik untuk melindungi tubuh daripada radikal bebas yang menyerang sel-sel sihat. Banyak radikal bebas dalam tubuh yang menyebabkan penyakit kronik seperti jantung, kencing manis dan barah. Amalan memakan nanas juga berkesan untuk menghindari selesema dan meningkatkan sistem imunisasi. (Byk betul khasiat nanas ni ye, boleh tambah vitamin C)


4. Nanas yang kaya dengan serat amat berkesan untuk memulihkan masalah sembelit dan masalah buang air besar yang tidak teratur. (ni sgt le bagus untuk mereka yg susah nak buang air besar kan?)

5. Mengandungi enzim yang menjadikan kulit anjal, lembap dan menyingkirkan sel-sel mati dan rosak adalah kelebihan nanas. Enzim di dalam nanas juga membantu memerangi radikal bebas yang boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan dan garis-garis halus. (Org perempuan kalau dengar pasal nk cantik mesti suka kan ^_^ )

okey dah tahu khasiat nanas. Lepas ni boleh la mkn nanas selalu. Kalau kat UIA ni susah sikit nak dapat mkn buat. Kalau ada pun buah jambu, tembikai, mangga, dll. Kalau ada nanas pun, hnya dalam masakan spt pajeri, gulai atau masak lemak. Tapi, walaupun nanas di letakan dlm masakan, masih ada khasiatnya kan. Ehm...lepas ni kena makan nanas byk2 la. Tapi, saya tak suka sangat kalau letak dlm masakan sebab tak rasa keaslian jus nanas tu ^_^

Nanas memang sedap di makan, tp kalau salah potong, tak buang mata dia tu, boleh gatal lidah. Kadang-kadang pelik gak, apa yg membuatkan lidah kita rasa gatal kalau makan nanas? ehm.....kena buat kajian pasal ni plak ^_^

okey, sekian terima kasih.
wassalam.

0 comments: