Friday, March 4, 2011

Tazkirah Jumaat: Nafsu

 Assalamualaikum semua,

Kalau orang panggil kita maka kita akan berpaling kepadanya, itu
kira moleklah tanda kita tak sombong. Bukan berpaling daripadanya.
Tapi kita jangan lah sekali-kali(atau dua kali- dua kali) berpaling
daripada Allah swt. Begitu juga berpaling daripada Hukum-hukum-Nya.
Kalau keras juga nak berpaling. Eksen lah tu. Maka matilah agamanya.
Binasa tauhidnya dan musnah keikhlasan. Ini kesan-kesan yang buruk
ni. Lebih bahaya daripada merokok dan dadah.

Ada masanya, hati kita ni, padahal sudah mukmin pun, tapi tak tahu
mengapa dan bagaimana nak layan hawa nafsu.. Semuanya pakai yes
saja. Ok semacan( Selalu). Walhal(sama erti dengan padahal) semua
itu harus dilawan, ditentang, dimusuhi. Kita pun kata. Aiii payah
ni. Biasa-biasanya lah, yang lepas-lepas nafsu ni kita buat sebagai
kawan. Nafsu makan, nafsu tengok wanita cantik, nafsu terima rasuah,
nafsu tipu, nafsu malas solat, kan selalu datang dalam rumah hidup
kita. Siap dengan ahlan wa sahlan lagi.

Tak boleh jadi lah macam ni. Kalu kita rasa nak baiki diri, kalau
nak lah. Kalu tak nak pun tak apa sebab api neraka sudah bersedia
dengan permaidani merahnya..Sambung balik untuk baiki diri maka kita
kena berlatih untuk memerangi nafsu sehingga kita bebas daripada
cengkaman kejahatan dan pengaruh nafsu, kerana nafsu mengajak kepada
kejahatan. Berlatih maknanya macam biasalah , kalau kita nak mahir
bersukan, maka kita kena buat latihan. Latihan yang baik kena buat
selalu baru jadi mahir. Dan satu sifat yang perlu ada tak boleh
putus asa. Kena banyak sabar. Contohnya nafsu ajak kita ke tempat
maksiat, disko ke, dangdut ke, karaoke ke, apa-apalah. Maka kita
harus ada latihan untuk melawannya. Nafsupun bukan calang-calang,
dia bijak putar belik kita, antara putarbelik yang biasa kita dengar
dalam hati kita, alah.. bukan selalu sekali ni saja. Lepas tu kita
insaflah atau taubat. Jangan main-main dengan nafsu, kuat iman pun
boleh dikalahkannya, kenapa jadi macam tu…sebabnya dia duduk dalam
diri kita. Dan dia kenal siapa kita lebih daripada kita..lebih
kurang musuh dalam selimut lah. Ingat kan kawan rupanya musuh.

Apabila kita mampu menundukan nafsu, maka nafsu kita akan jadi baik,
kebaikan dalam kebaikan. Kita nak pergi tempat disko dia pula yang
halang kita. Dah insaf kata kan. Lega lah iman kita bila nafsu dan
jadi kawan baik. Sebab tu ada ayat Quran yang bermaksud : 
"Wahai jiwa tenang (nafsu mutmainnah) kembalilah kepada Tuhanmu denagn punuh
reda dan diredai-Nya Maka masuklah kamau ke dalam golongan hamba-Ku
dana masuklah ke dalam syurga-Ku."
(al-Fajr :27-30)

0 comments: