Sunday, April 3, 2011

RANDOM: Coretan sebelum EXAM.

Assalamualaikum semua,

Ehm…dah lama blog ni di biarkan. Sekarang ni, kat UIA dah masuk minggu final exam. Cepat je kan, dah final pun. Pasni, pastilah cuti panjang giler. Siapa yang tak ambil short semester akan cuti 6 bln tapi kalau siapa yang ambil short semester, 10hb 5 dah masuk balik la. Cuti hampir setengah tahun tu. Best kan? Ni la cuti paling heaven sepanjang dok kat UIA ni. Dalam 6 bulan tu, macam-macam boleh buat kan? Kalau nk kawen pun lepas ja. Uiks…gatai na. Hehehe…..sebenarnya berangan je dapat cuti 6 bulan tu. Saya cuti pendek ja, sebab saya ambil short semester. Huhuhu….okey la tu kan. Mau habes cepat-cepat maka pengorbanan perlu di buat ambil je la short semester tu.

Dah, cut the crab crap. Sebenarnya nak cerita pasal final exam je ni. Semester ni saya ambil 8 subjek bersamaan dengan 21.5 credit hour. Banyak tak? Orang mesti pelik dan hairan, apasal ambil banyak-banyak. Tak letih, tak penat ke? Ehm,….sebenarnya, 21 credit hour tu normal la bagi budak-budak kaunseling macam saya. So, no harm for me. Saya relax & cool ja. Setiap semester memang macam ni. So, dah biasa. Ya Allah….tadi nak cerita pasal paper exam je la. Okey…back to the track.

1st paper saya esok iaitu 4 hb 4. Sebenarnya UIA dah mula exam 31hb 3 lagi sampai 16hb 4. Jadual exam saya tahun ni tak cantik sikit. Mula 4 hb abes 11 hb. Ada paper yang berturut-turut. Takut la tak sempat nak study. Huhuhu…antara paper yang saya ambil semester ni

BASIC COUNSELING SKILLS 2 – tak ada exam sebab ni subjek co-curriculum je. Markah di kira berdasarkan folio yang di buat, persembahan berpasangan, persembahan folio, kedatangan, aktiviti dalam kelas, kehadiran ke seminar dll. Alhamdulillah, kalau di kira-kira, boleh la kot subjek ni dapat A. Boleh la kalau nak harap subjek ni nak naikan pointer. 

CIVICS AND CITIZENSHIP EDUCATION- exam paper ni 11hb iaitu paper last saya. Huhuhu…takut gak nak jawab paper ni sebab banyak fact nak kena ingat. Mana boleh goreng-goreng sebab sejarah Malaysia kot.  Sebab saya suka subjek sejarah, maka saya kena belajar dan score subjek ni. Carry marks lecturer tak bagi sebab dia tak sempat nak kira. Jadi, saya tak dapat agak nak score berapa dalam final nanti. Apa-apa pun, paper ni tak boleh di pandang ringan walaupun kebanyakan dah belajar. Lagi satu, ni paper last, kemungkinan semangat nak jawab mungkin menurun sebab teringat nak balik kampung ^_^

MORAL PHILOSOPHY FROM ISLAMIC PERSPECTIVE- exam paper ni 9hb. Paper lecturer kesayangan  saya yang no 1 ni, jadi wajib score A. Kebarangkalian nak dapat A tu ada tapi tak tau la, bergantung pada soalannya nanti boleh jawab ke tak dan juga bergantung pada kebaikan hati lecturer yang nak periksa paper ni. Hehehehe…  carry mark lecturer tak bagi juga. Tak tau la sebab apa, sibuk kot.

CONTEMPORARY MORAL ISSUES- Exam paper ni hari Ahad 10hb. Nervous betul nak jawab paper ni sebab lecturer subjek ni memang suka buat orang nervous. Hehehe….Alhamdulillah, carry marks tu dah okey la, cuma tinggal usaha jawab masa final nanti. Tapi, saya masih takut sebab kena bagi jawapan yang make sense, logik dan bukan metafizik. Untuk jawab paper ni, lecturer saya tu suruh kami ni berani bagi pendapat dan argue. Bila saya tanya macam mana nak argue? Tau dia jawab apa, Dia kata argue macam kamu bergaduh dengan boyfriend, mesti meleret-leret dan berkait-kait  kan? Ekk??? Jawapan yang tak boleh blah langsung. Ehm,  susah gak kan dan sangat mencabar nak jawab paper ni.  Sebab tu saya nervous. Saya ni dah la jenis yang tak suka nak argue, berdebat dan sewaktu dengannya. Ehm…still nervous la, nak tengok soalan dia. Susah ke senang ke atau out of mind????

COUNSELLING LAB II- tak ada final sebab ni subjek praktikal. Alhamdulillah, nasib tak ada final sebab kalau ada pun, ehm….susah gak kot.  Cukup la banyak kerja yang kami kena buat sepanjang semester ni. Harapnya dapat la A subjek ni. Ehm….agak-agak dapat tak? 

PSYCHO-EDUCATIONAL AND CONSULTATION- subjek paling susah kot dan paper ni adalah pada 6hb. Insyaallah, boleh kot nak score tapi kena kerja keras sikit la kalau nak dapat A. Banyak benda nk kena hafal dan faham. Carry marks tak tau la dapat berapa sebab lecturer tak bagi lagi. Chaiyok2 kena study hard ^_^

CROSS-CULTURAL COUNSELLING- paper ni 7hb. Subjek ni more to application. Lecturer kata bentuk soalan dia fill in the blank and essay form based on cases. Ehm…note nak kena baca banyak giler. Semalam baru dapat 483 page note yang perlu di tengok. Mau pengsan baca tu. Ehm…it’s not easy to success. I’m right? Subjek ni wajib score sebab ni subjek lecturer kesayangan saya yang no 3. ^_^ 

ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSE (EAP)- paper ni besok iaitu 4 hb merangkap 1st paper saya la. Nervous gak nak jawab paper ni sebab subjek ni baru di perkenalkan format baru. Kiranya  ni pengalaman baru untuk lecturer dan juga pelajar. Alhamdulillah, carry marks untuk subjek ni agak memuaskan dan boleh la kot kla nak score A. Harap dapat la sebab sebelum ni, ramai yang kata subjek ni susah nak dapat A, tapi bila dah tukar format, macam senang sikit kot. Apa-apa pun, kena study gak, kalau tak study macam mana nak score kan? 

Untuk semester ni saya sangat letak harapan untuk score semua subjek. Saya harap sem ni pointer untuk CGPA dan GPA naik la banyak. Saya ada misi yang perlu di capai. Ehm…harapnya tercapai la, dengan izin Allah juga. Usaha juga perlu sebab tak cukup dengan doa. Bila dah usaha baru boleh tawakal bukan?

Buat kawan-kawan yang exam, Selamat Menempuh Peperiksaan. All the best in your exam.  Janganlah kita terlalu tumpu pada exam, study sampai tak ingat dunia, ingat nak dapat dean's list je, sampai lupa benda lain. Makan, rehat yang penting ibadah jangan di abaikan ya. Doakan saya berjaya menempuh peperikasaan akhir semester ini dengan jayanya.

Sekian, Wassalam. Dah, Jom study. 

3 comments:

Ruzanna Rahman ~♥ said...

yg mn kesayangan yg ptama? heheh

Suria Hana said...

gud luck my dear!

nadia said...

ann: hahaha....kura-kura dlm perahu la awk ni. dah tau, lagi mau tanya ka? mesti la yang ngajar MORAL tu ^_^

farah: tq. u too, all the best :)