Saturday, July 2, 2011

Praktikal- Minggu Terakhir_4

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, praktikal dah habis semalam. Penat sangat. Mula dari isnin sampai khamis, waktu kerja saya dan Ann adalah 7.20 pagi sampai 6.50 petang. Kami perlu bekerja keras untuk cukupkan jam kredit kaunseling individu. Banyak  pengalaman yang saya dan Ann lalui masa nak cukupkan jam. Kami kerja sampai tak sempat makan, tak rehat, berhenti solat je kejap je pastu sambung balik. Berkejar naik turun tangga cari klien, solat asar di hujung waktu dan hampir-hampir di kunci oleh kakak guard sekolah. Ye la, bunyi loceng je, sekolah dah kosong, sekali dengan cikgu-cikgu. Dah la bilik kami kat atas, tingkat 4, lagi la orang tak perasan kalau kami tak balik lagi. Nasib la kami nampak kakak tu dah kunci gril, apa lagi, suruh dia tunggu la. penat memang penat tapi berbaloi sebab Alhamdulillah, dapat juga tambah masa walau tak banyak mana.

Lepas ni dah tak perlu bangun awal pagi, mandi awal pagi, bersiap ke sekolah. No more make-up, no more high heels, no more pakai baju lawa-lawa pi sekolah. Saya nak jadi pelajar biasa balik. Nak pakai apa yang saya suka tapi masih tutup aurat ye ^_^. Penat kot pakai heels hari-hari. Dah la nak menapak naik ke tingkat 4, kalau nak pi cari klien turun naik tangga. Kalau dah malas sangat dan tak larat, saya panggil dari atas je.
Lepas ni mesti rindu kat suasana sekolah. Lepas ni tak ada dah la ucapan “Assalamualaikum, cikgu”, senyuman ikhlas pelajar bila lalu depan saya, tak ada lagi pelajar yang bagi tunduk hormat tak  ada lagi pelajar nak jerit panggil “cikgu….” Walaupun mereka dalam kelas dan ada cikgu. Lepas ni mesti saya teringat suasana bising kantin waktu tengah hari. Biasanya pelajar sesi petang akan duduk di kantin sementara tunggu pelajar sesi petang keluar kelas dan saya dan Ann akan turun dalam pukul 1 ke kantin untuk cari klien. Rajin tak kami cari klien? Budak-budak ni kena kejar dan suruh baru nak datang. Kalau sukarela, tak mau punya.

Ehm… I will miss every moment kat sekolah tu. Jadi kaunselor kat sekolah best la juga kalau betul-betul kita faham makna kaunseling dan nak aplikasikannya. Cabaran memang banyak, jadi kena pandai-pandai nak hadapi la. Bila praktikal, tekanan dia tak banyak sebab kita sementara je kat situ, tapi kalau bekerja, mungkin kena lagi kuat kot. Bukan senang kita nak orang faham apa tugas guru kaunseling di sekolah. Ingat dok dalam bilik, goyang kaki, tunggu pelajar bermasalah  datang kaunseling, buat program dll. Sebenarnya, tugas cikgu kaunseling lebih dari tu. Banyak sebenarnya tanggungjawab dia. Bila dah kerja selama 7 minggu ni, saya rasa saya boleh cope dengan setting sekolah dalam 5 tahun kot. Kalau lebih, saya tak pasti la. saya kan cepat boring, mungkin nak cari suasan lain atau tukar bidang lagi. Tapi saya rasa kaunseling boleh masuk dengan jiwa saya. Cuma nanti setting tempat kerja je kot saya tak pasti. Nak terus bekerja di sekolah atau jadi pensyarah atau duduk rumah buka firm sendiri. Gempak kan. Ni semua hanya perancangan, masa depan saya tak tahu lagi. Tah-tah, saya hanya jadi surirumah sepenuh masa.  Allah Know Best ^_^

Okey, hal praktikal dah habis, sekarang tinggal nak selesaikan hal report, present case, logbook segala. Bab documentation ni la saya malas sikit. Tak suka nak tulis report ni, tapi tu adalah menjadi kerja wajib seorang kaunselor. Ye la, dah penat-penat buat sesi kaunseling, kena la ada report kan, nak tengok apa perkembangan klien dll. Kalau tak ada rekod, tak jadi sesi kaunseling, tapi jadi ‘sembang-sembang’ mak cik ^_^


Bilik ni ada air-cond tau.

Dengan rasminya saya dah letak jawatan sebagai pelatih GBKSM ^_^

Cikgu Ann yg tgh buat group couseling.

Okey. Cukup, untuk hari ini. Mau berehat, recharge tenaga yang dah hampir habis minggu ni di gunakan.

Sekian, Wassalam.


No comments: