Thursday, December 8, 2011

Jangan MARAH

Saya tak suka kena marah.
Saya rasa saya patut di marah kalau saya buat salah
Tapi salahkah kalau tegur dulu salah saya sebelum marah saya
Saya tak marah kalau nak marah saya sebab salah saya
Tapi saya sangat marah kalau tiba-tiba nak marah walau saya tak tahu apa salah saya
Tak salah kalau nak marah,

TAPI bagitau dulu apa SALAH saya...


p/s: Siapa pun tak pernah lari dari marah, kena marah memarahi dll. Waktu marah, macam-macam kata akan keluar dari lidah yang tak bertulang ini. Dan yang pasti semuanya hal yang tidak baik. Betul atau tidak? Tepuk dada tanya hati. 

Memetik hadith tentang "Jangan Marah"
Abu Hurairah ra. menerangkan bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Nabi saw.,
      
       "Berilah aku nasihat." Beliau menjawab, "Jangan marah." Maka diulangnya beberapa kali, kemudian Nabi bersabda, "Jangan Marah!" 
                                                                                       (h.r. Bukhari)

No comments: