Thursday, February 7, 2013

Pakar IT: Azli Paat

Assalamualaikum semua,

Tadi lepas balik sekolah, tengok status FB Kak Farah Marlina. Dia bagitau yang Allahyarham Azli Paat telah meninggal dunia. Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun...Al-Fatihah buat arwah.

Sebenarnya, pernah jumpa Arwah Azli Paat ni in person masa program Finishing School Program 2 (FSP2) di UIA. Orangnya sangat merendah diri dan sangat baik. Kagum dengan ilmu teknologi yang Arwah ada. Masa dalam program, dia suruh kami masing-masing SMS dekat 1 nombor ni. Lepas tu dapat la jawapan dari SMS tu untuk login satu laman web ni dan masing-masing dapat ID sendiri. Bila dah login laman web tu, rupanya dia hantar slide presentation yang arwah present dalam FSP2 ni. Sungguh mudah dan senang teknologi sekarang kan untuk dapat bahan soft copy. 

Kagum dengan ilmu IT yang arwah ada. Bagi saya, arwah sangat genius dalam bidang ni. Sangat berbangga sebab arwah adalah seorang Islam & berbangsa Melayu. Banyak sumbangan arwah dalam bidang IT. Susah nak cari orang yang macam arwah sekarang ni. Arwah sangat di kenali sebab pensyarah saya orang Uganda ni pun boleh kenal, dan suka sebut pasal arwah dalam kelas.  Semoga Allah tempatkan arwah di kalangan orang yang beriman. 

Sedikit info tentang arwah:


Dr Azli Paat, pakar ICT yg terkenal dgn sistem SMS DAPAT (32728) telah menghembuskan nafas terakhir jam 7 malam tadi kerana demam panas. Beliau berusia 46 tahun, meninggal seorang balu dan 10 anak. 

Menurut Radio24 BERNAMA, Azli Paat tetap dikenang kerana telah bersiaran setiap hari selama 5 tahun untuk berkongsi tips2 ICT setiap pagi, tanpa meminta sebarang bayaran.....bahkan sentiasa ceria bersama pendengar...

Difahamkan, antara topik2 yg beliau bincangkan dlm tempoh sebulan ini adalah berkaitan kubur-online, wasiat-online dan waqaf-online.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, dan ditempatkan di kalangan solihin, dan mendapat Syafa'at Sidna Rasulillah SallAllahu 'alaihi wa Sallam.

Setiap kita mungkin pernah berguru dgnnya, kerana pernah meneguk ilmu yang bermanfaat dari beliau.

Al-Fatihah buat Allahyarham Azli Paat. 



Di sini saya ingin berkongsi slide yang di beri oleh arwah semasa program. Semoga bermanfaat bagi yang membaca. Semoga terus mengalir pahala buat arwah dengan ilmu ini dan membawanya untuk ke syurga kelak. 




p/s: Terus mencari & belajar ilmu buat bekal kita. Ilmu dunia kita cari, ilmu akhirat kita kejar juga. Kalau kita pilih ilmu akhirat, kita akan dapat dua-dua yakni dunia dan akhirat. Kalau pilih ilmu dunia, maka dunia je la yang kita dapat. 


sumber: IKIM.FM


1 comment:

Ruzanna Rahman ~♥ said...

innalillah~

sy xdpt dh nk bka hp lama...nti kne tgk balik doc tu..huhu