Friday, December 27, 2013

Cinta Selepas Kahwin.. Bagaimana?

Tahukah anda, Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang.

Bagaimana tu?

Sebagaimana yang dinyatakan di dalam Quran ayat 21 surah ar-Rum ini:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan di adakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat.

Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang.

Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1. Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina.
Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat.

2. Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain.
Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3. Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin.
Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.



Salam Jumaat yang terakhir untuk tahun 2013....

Saturday, November 30, 2013

Bukan Aku

Kamu dan aku jalani
Hidupku tanpamu di sisi
Hari-hari ku tangisi
Segala memori
Janjiku mungkiri

Kau masih aku rindu
Walau tak pernah engkau tahu
Hanya satu harapanku
Moga kau selalu maafkan diriku

Aku lepas semua pergi
Bukan kerana aku benci
Tapi kerana ku terlalu mencintai

Percayalah oh sayangku
Nikmati dulu usia mu
Nanti kau temu cintamu bukan aku


P/S: Semoga Berbahagia....

Sunday, October 27, 2013

GALAU

Katakan saja jangan kau sembunyikan
Bila diriku tak lagi di hati
Kenanglah aku pernah singgah di hatimu
Mesti sekadar mengukir hatimu

Sepi hatiku galau jiwaku
Saat kau katakan putus dengan aku
Sepi hariku tanpa dirimu
Menemani aku galau

Jangan katakan kisahmu saat ini
Karena bisa sakiti hatiku
Kenanglah aku pernah menjaga hatimu
Meski hanya kau dan aku yang tahu




 p/s: Tiada kena mengena antara hidup dan mati. Cuma, kalau GALAU, ingatlah ALLAH. Kerana Dia selalu mendengar dan mengerti. 

Tuesday, October 1, 2013

Wake Me Up When September End 2.0

Assalamualaikum semua,


AND



No entry for August and September.
August and September flies so fast.
Waiting for October for something important.
And also November.


p/s: Kesian blog terabai. Waiting new entry, kalau rajin ^_^ Between, masih ada ka yg nak baca blog picisan ni? 


Wednesday, July 31, 2013

Berani GAGAL


Kegagalan

Bukanlah bererti anda seorang yang gagal

Ia hanyalah bererti anda masih belum berjaya lagi.

Kegagalan

Bukanlah bererti anda tidak mencapai apa-apa

Ia sebenarnya bererti anda sudah mempelajari sesuatu. 

Kegagalan

Bukanlah bererti anda seorang bodoh kerana mencuba

Ia beerti

Anda berani

Anda berhati teguh

Bersemangat waja!!!

Berbanggalah dengan diri anda.
Kegagalan

Bukanlah bermakna Tuhan telah meninggalkan anda

Ia hanyalah bermakna dia mempunyai rancangan yang lebih baik.

Jadi!!!

Benarlah kegagalan itu tidak pernah muktamad.

Dr. Robert Schuller





Tuesday, July 30, 2013

Setahun lagi

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, dah masuk 21 hari kita berpuasa. Terasa cepat masa yang berlalu. Kita pun dah masuk fasa 10 hari & malam terakhir Ramadhan. Tahun ni agak perlahan sikit bagi saya untuk menghayati bulan Ramadhan. Mungkin sebab lemak yang banyak di badan, maklum lah sekarang kan tinggal bersama mama & abah. Dok kat rumah ni, terasa seperti anak tunggal walau adik-adik ada ja. Walaupun umur dah banyak, tapi masih di manjakan. Untung kan saya :)

Memang rasa nak duduk selamanya dengan mama & abah. Tapi mama kata, dia nak seseorang yang boleh jaga saya. Memang la abah ada, tapi sampai bila kan??? Huhuhu....
Masalahnya, tak jumpa lagi calon yang sesuai :)

Hari ini merupakan hari pertambahan umur saya lagi setahun. Waaa....like a serious????
Yeah...dah masuk geng kawan-kawan yang matang. Pada umur sekarang ramai kawan-kawan yang dah kukuh dengan pekerjaan, kewangan & keluarga masing-masing. Bagus betul. Tapi saya kan mula lambat sikit. Umur sekarang baru nak bermula dengan kerjaya. But I'm OK. I'm Cool ^_^
Sebab setiap orang ni, Allah bagi rezeki masing-masing. Apa yang Allah bagi, kita terima dan bersyukur. Alhamdulillah. 

Alhamdulillah, Allah masih panjangkan umur untuk terus beribadat kepada-Nya. Rasanya terlalu banyak nikmat yang diberi. Pada umur sekarang, tiada apa yang saya nak rungutkan. Allah dah bagi keluarga yang baik, kehidupan yang baik, pekerjaan yang baik, dan segalanya lah yang baik-baik belaka. Dari saya kecil hingga saat sekarang, terasa Allah permudahkan segala urusan. Dalam hidup saya, belum jumpa waktu yang benar-benar sukar. Tapi nikmat lapang yang Allah bagi pun ujian juga kan. Apa pun, Alhamdulillah. Saya rasa hidup saya dan hampir sempurna. Saya dapat apa yang saya nak dan impikan. Cuma Allah belum izinkan untuk saya berpasangan :) Insyaallah soon may be.


Kek Birthday untuk tahun ni




Terima kasih yang wish, Terima kasih yang mendoakan saya perkara yang baik-baik. Kebanyakan doa saya mendapat jodoh yang baik. Wah...terharu. Terima kasih semua. Saya juga sentiasa mendoakan yang baik-baik juga untuk kalian. Kalian adalah sebahagian yang mewarnai dunia saya.

p/s: Tiada yang istimewa hari ini. Bekerja seperti biasa, cuma hari ini agak penat sebab kerja tiba-tiba banyak pula. Nak kena selesaikan data, buat surat, jaga peperiksaan, buat kertas kerja, selesaikan hal PIBG, waaa...terasa mau pengsan ja.

Monday, July 8, 2013

Saturday, July 6, 2013

Kehidupan

Assalamualaikum semua,


Dulu masa tadika, kita belajar ABC, 123
Naik sekolah rendah belajar membaca, mengeja & mengira
Naik sekolah menengah banyak mata pelajaran yang kita tahu
Masuk kolej, lagi banyak yang kita belajar
Masuk universiti banyak pengalaman yang kita dapat

Begitu juga hidup
masa kecik, kita bebas buat apa saja
bila dewasa, semua keputusan kena buat sendiri

Kehidupan mula sukar bila bertambahnya umur kita
gagal atau berjaya menghadapinya ada di tangan kita
kita yang pilih

"To Live Hell or Live Well"

YOU CHOOSE

Friday, July 5, 2013

Dr. Morsi

Assalamualaikum semua,

Salam Jumaat. Semoga hari Jumaat yang terakhir di bulan Syaaban ni membawa seribu rahmat kepada kita. Marilah sama-sama kita berdoa kepada saudara seislam kita yang ditindas & dianiaya oleh kaum kafir yang durjana. Kita tidak dapat berperang di sana, tetapi senjata kita sebagai Mukmin adalah doa. Jangan henti berdoa untuk mereka di sana. Semoga doa kita dikira sebagai amal di sisi Allah.

Isu yang terbaru adalah pergulingan Presiden Mesir yang telah dipilih secara sah oleh rakyat jelata. Semoga Allah merahmati Dr. Morsi & rakyat Mesir di sana. 
Husni Mubarak digulingkan rakyatnya yang memBENCInya.
Kini, Morsi digulingkan rakyat yang memBANGKANGnya.
Kelak, presiden yang seterusnya akan digulingkan lagi oleh RAKYAT BANGKIT.

Cuma ujian kecil bagi pejuang.
Hasbunallahu Wani'mal Wakiil.
 Rusydee Artz | Lukisan Dakwah
 
 

Thursday, July 4, 2013

Nobody is perfect

Assalamualaikum semua,


Kalau kita cuba faham orang lain, Insyaallah, hidup kita pun akan senang. Kita tak sakit hati, kita tak pening kepala. Bukan semua orang seperti yang kita sangka. Kadang-kadang kita nampak seseorang ni hebat, tetapi dalam hati dia tiada siapa yang tahu. Cuba faham apabila sesuatu itu tak mencapai apa yang kita harapkan kerana semua orang ada sebab tersendiri. 

p/s: Ni adalah sebahagian kerja kaunselor. Menerima individu tanpa syarat :)

Wednesday, July 3, 2013

Sampaikan Rindu


Oh bulan sampaikan rinduku
Oh bintang kirimkan cintaku
Yang hilang pastikan bersatu
Oh sayang di dalam mimpimu

Oh bulan sampaikan rinduku
Oh bintang kirimkan cintaku
Yang hilang mungkinkah bersatu
Oh sayang di mana dirimu

Malam ini aku sendiri
Menanti dan terus menanti
Malam ini aku sendiri lagi
Menanti dan terus menanti

Usah ditangis lagi
Usah dirindu lagi
Pasti kita bertemu nanti
Usah ditangis lagi
Usah dirindu lagi
Pasti kita bertemu pasti
Pejamkan matamu kasih…



p/s: Mood Jiwang sat. NO offense okey ^_^

Tuesday, July 2, 2013

Born in July


Assalamualaikum semua,

Bulan Julai merupakan bulan kesayangan saya. Bermula 1 Julai sampai la 31 Julai, memang ada hari ulangtahun kelahiran kawan-kawan & orang di sekeliling saya termasuk diri sendiri. Bila masuk saja bulan Julai, saya akan tanda kalender supaya tak lupa hari lahir kawan-kawan. Orang yang lahir bulan Julai ni istimewa & unik tau. Nak tau sebab apa. Silalah baca:


Mostly yang kat atas ni betul pada diri saya. Orang yang lahir bulan Julai ni juga, dia glamor & popular ^_^

I'm proud 


Monday, July 1, 2013

Bila Aku Jatuh Cinta

Assalamualaikum semua,

lama sungguh tak up-date blog. Sampai tak sedaq bulan 6 memang tak dak entry. Rugi la plak. La ni dok sibuk bekerja. Balik sekolah dah petang, rehat-rehat sat, solat asar & makan. Malam lepas isyak memang dah tak lalu nak buat apa. Penat sangat. Penat-penat pun puas hati. Sebabnya buat benda yang suka.

Sebenarnya, sampai la ni, masih tak percaya dah bekerja & bergelar guru bimbingan & kaunseling sepenuh masa dekat sekolah. Walaupun masih berstatus guru interim, tapi kerja sebagai guru kaunseling tetap sama. Syoknya jadi guru kaunseling sebab tak payah mengajar. Best la. Tu yang semua orang kata & fikir. Tapi realitinya bukan macam tu. Guru kaunseling bukan dok saja goyang kaki tak buat apa. Banyak tugas & tanggungjawab dia. Nanti kita cerita na :)

Dah 3 bulan bergelar guru interim, dok tunggu khabar berita tentang penempatan kekal. Akhirnya, dengan rasa bersyukur dapat tau gak. Tadaaa...


Alhamdulillah, bermula 1 Julai dah jadi Mantan Guru Interim. Sesungguhnya banyak pengalaman yang dipelajari & di timba sepanjang 3 bulan ni.  Alhamdulillah juga sebab negeri penempatan masih di negeri tumpah darah tercinta iaitu Pulau Pinang. Ni pun berkat doa mama kot, tak mau anak dara kesayangan dia dapat jauh-jauh. Masa isi borang penempatan, memang pilihan pertama Pulau Pinang dan pilihan kedua adalah Kedah. Ternyata rezeki di tempat sendiri. Alhamdulillah.

Insyaallah, sekolah yang saya interim ni akan jadi penempatan kekal untuk bertugas. Untuk hari ni memang masih tiada hitam putih, surat belum sampai sekolah, tapi berkemungkinan besar, akan kekal di sekolah sekarang. Dan saya harap saya akan kekal di sini saja. Sebab dah mula jatuh cinta kepada sekolah sekarang.

Mula-mula mai, memang "terkejut" tengok fizikal sekolah. Tak sangka masih ada sekolah begini dalam suasana moden Pulau Pinang. Sebagai seorang pemerhati yang hebat, memang setiap inci sekolah saya perhatikan. Sukar nak gambarkan bagaimana sekolah ni. Dalam kepala, macam-macam dok buat andaian. Masa tu memang dok pujuk diri sendiri la. Saya sentiasa ingatkan diri, ni tempat bakal saya bertugas. Suka tak suka, memang kena suka. 

Tapi, bila jumpa pelajar-pelajar dekat situ, memang sejuk hati. Sopan sangat, jumpa kita bagi salam. Assalamualaikum ustazah. Erk...bila dah jadi guru kaunseling, memang nak di panggil cikgu. Tapi, tak pa lah. Nampak saya macam ustazah kot :) Guru-guru pun baik sangat & ramah. Pihak pengurusan lagi spoting . Pendek kata, semua kat sini baik-baik. Saya dah mula sayangkan sekolah ni. 

Dari sayang, terus jatuh cinta. Cinta tu penting sebab kalau dah cinta, mesti nak bagi yang terbaik kan. Saya dah mula jatuh cinta dekat sekolah. Insyaallah, saya akan bagi yang terbaik untuk meningkatkan kecemerlangan pelajar-pelajar di sini. Mereka ada potensi yang harus di gilap. Banyak lagi kerja yang nak kena buat. Yeah...mari kita bekerja dengan ikhlas ^_^

Sekian, wasalam. 


p/s: Perasan dak, entry kali ni macam banyak perkataan dalam bahasa utara atau lebih spesifik, loghat penang :) 

Thursday, May 16, 2013

Lilin Seorang Guru


Pernah langkah ku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arah ku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo… aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan, beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasih-Mu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini
 
Selamat Hari Guru
 

p/s: Bukan hadiah yang menjadi ukuran, tapi tanda ingatan kepada seorang guru. Walaupun saya tak mengajar, Guru Kaunseling pun seorang guru juga kan. Mendidik dengan cara kami :)
Tahun ni, bilangan hadiah lebih kurang macam tahun lepas. Lebih dari 10. Okey la kan ^_^

Monday, May 13, 2013

Aku Yang Berdosa

Sejauh mana langkah ku di sana
Aku melupakanMu
Seluas mana kau beri padaku
Masih ku angkuh padaMu

Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku
Ya Allah hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu




Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: 

Rasulullah saw. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jemaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari.(Shahih Muslim)

Wednesday, April 17, 2013

Fakta Anak Ke-2 Dalam Keluarga

Assalamualaikum semua,

Siapa ANAK KE-2 dalam family meh sini baca fakta ini!!!!!!!!!!

1. ANAK MANJA EMAK ?
sebab apa-apa pun mesti dia akan diutamakan oleh ibu. ^^
-Yup. My mama is everything 4 me

2. ANAK DEGIL

Anak kedua dikatakan lebih
degil, keras kepala dan tidak mendengar kata. semua dia aje yg betul.dlm ramai-ramai adik beradik dia aje yg KETEGAQ.kemahuan dia
kuat.kalau buat sesuatu sungguh-sungguh.kalau tak nak tu, tak nak lah
jawabnya, boleh dipujuk tapi
selalunya tak berapa jalan.
-Eh...mcm betul ja. Rasanya bukan degil kot, tapi kuat tekad & berprinsip :)

3. TAK PANDAI PUJUK
memang anak no 2 ni dia tak
pandai pujuk makwe or pakwe dia. (ciannn)
-Apa barang pujuk pakwe/makwe kan? Sebab belum jadi yang halal :)
-Tapi betul la, sebelum ni saya memang tak suka dengan orang yang merajuk sebab tak suka nak pujuk-pujuk ni. Penat kot, perkara kecil pun nak merajuk. Lagi buruk kalau lelaki yang merajuk. Tak kuasa den nak pujuk. Huhuhu....Tapi selepas bergelar kauselor ni, saya cuma boleh consider dengan orang yang suka merajuk ni, sebab saya faham setiap orang berbeza personalitinya. Dah hobi orang tu suka merajuk, saya nak buat macam mana kan???

4. BERCINTA
dia kalau bercinta, sangat setia.sanggup berkorban. :D
-Wah...untung la bakal suami saya :)

5. HITAM / PUTIH
Apa yg dikatakan semua dipegang.kalau
hitam, hitam lah kalau putih, putih lah.degil tak boleh toleransi.
-Ye la kot. Sekali lagi, orang yang berprinsip memang degil sikit. Ye dak?

6. HATI
Anak no 2 ni juga nampak aje
keras.tp hati dia lembut.SATU lagi pe'el dia.dia tak boleh ditegur.
-Kalau kena cara, lembut juga hati.  Bagi saya,  kalau nak tegur, jangan marah-marah tanpa sebab, tegur elok-elok, cakap baik-baik okey !!!

7. BERDIKARI

Very independent.memang betul.tp kalau terlebih
independent pun payah.mudah bergaul.very take care.
-Ni agak betul. Sebab dah biasa independent dari kecil, kadang-kadang rasa semua benda nak buat sendiri, sebab rasa mampu. Tapi kadang-kadang, sedar la juga yang sesetengah benda kena buat bersama orang lain. Tapi prinsip saya, selagi boleh buat, saya akan buat sendiri. Mintak tolong bila betul-betul tak mampu :)

8. ARAHAN
Anak no 2 ni juga dia payah nk terima arahan.dia lebih suka buat hal sendiri pendek kata tak boleh kerja ngan orang.
-Eh boleh sebenarnya bekerja dengan orang, cuma sebab saya dah biasa berdikari, jadi rasa semua benda  boleh buat sendiri. Payah nak terima arahan? Setuju...ehm...tapi kadang-kadang la.

9. PEMAAF & CARING

tidak dinafikan anak no 2 ni pun
pemaaf dan caring.TAPI awas jangan bagi diorang marah kalau diorang marah faham saje lah.
-Ni betul dengan diri. Senang sungguh nak maafkan orang dan mudah tersentuh bila ada orang dalam kesusahan. Kadang-kadang tengok muka pun dah tau seseorang tu ada masalah atau tidak. Dah lama tak marah yang sebenar-benarnya sebab saya akan elakkan untuk marah. Marah ni buat kita tak cool. Waktu marah la muka kita paling buruk. Saya kalau marah, paling-paling saya akan cakap tanpa henti dalam beberapa minit. Siapa yang dok ada depan mata masa tu, memang kena tahan telinga. Dah "bebel2" tu, saya tak akan ungkit lagi dah. Lets bygone be bygone :)

10. PAKAIAN
Nak semua up to date.semua nak kemas.
- Dalam berpakaian mesti la nak ikut peredaran zaman, tapi masih menutup aurat dan ikut syariat. Sentiasa kemas untuk menjadikan diri lebih yakin :)

 Sesungguhnya Allah dah cipta setiap orang tu berbeza-beza personalitinya. Tak kisah la anak nombor berapa pun dalam keluarga, setiap orang ada kebaikan dan keburukannya. Bila dah tahu personaliti diri macam mana, yang baik, teruskan, tapi kalau yang buruk tu, cuba-cubalah berubah ^_^

p/s: Anak nombor 2 dalam keluarga ni cool kan? ^_^