Showing posts with label sekitar majlis pernikahan. Show all posts
Showing posts with label sekitar majlis pernikahan. Show all posts

Monday, June 22, 2009

Sekitar majlis kahwin

assalamualaikum...sekadar nak kongsi cerita masa kenduri kahwin abang.

Alhamdulillah, majlis yang berlangsung pada 20hb Jun 2009 tu berjalan lancar. Memang tak sangka sungguh, ramai sangat orang yang datang. Orang datang bertali arus sampai la petang pun. Mama & abah pun terkejut, mana mai orang yang sangat ramai tu. Ramai tak ramai sampai jalan jam la, tak leh masuk & tak dak parking. Huhuhu...dasyat tak dasyatnya la.

Sebenarnya, ramai sedara mara dari Kuala Nerang yang turun. Maklumla, kenduri pertama. Mesti ramai yang nak datang. Selain sedara mara, kawan-kawan mama, abah, abang, jiran-jiran pun datang meramaikan majlis. Yang bestnya, ramai yang puji makanan dia sedap. Mamak yang masak, mesti la sedap. Rugi sesiapa yang tak datang tu. (nak bagi jeles org yg kat UIA, UTeM & USIM yg tak dpt datang tu)

Masa kenduri ni gak, dapat jumpa balik kawan-kawan abang masa sekolah rendah dulu. Kawan-kawan abang ni merangkap kawan-kawan aku gak sebab aku dulu selalu main ngan dorang ni. Huhuhu...Kiranya terkenang some good days past year back la. Sangat nakal masa tu. Dorang semua pun dah lain. Ada yang dah kerja & ada yang dok belajar lagi. Abang la pecah rekod dulu antara geng-geng dorang ni yang kawen dulu. Ramai yang jeles tau abang kawen dulu.

Aku rasa la kan, buat kenduri kahwin ni sangat penat dan letih. Tambahan pula, kat umah kami ni tak beberapa nak cukup orang nak buat kerja. Terkejar-kejar semua tuan rumah nak buat. Tak ada orang yang boleh di harap nak buat kerja. Tu yang buat aku terfikir, kami ni dok kawasan kampung la gak, tapi orang sekarang dah tak datang tolong masa buat kenduri. Kalau dulu, mesti dah ramai-ramai pakat gotong-royong. Entah la, orang-orang tua mana dah ada kan, tinggal yang muda-muda la. Contoh terdekat la, macam aku sendiri, aku pun tak pernah pi tolong kalau jiran-jiran nak buat kenduri kan. Sebabnya, aku kan sibuk belajar, mana ada masa nak pi tolong-tolong macam tu. Tolong makan bleh la. Agaknya, macam tu juga kenduri kat rumah orang lain pun. so, tak leh nak salahkan sesiapa pun. Sebab tu la orang sekarang pakai katering ja, senang cerita. Tapi, bagi aku la, tak meriah pulak. Tak dak gotong-royong macam tak best. Tak terasa suasana kenduri tu.

Masa kenduri ni la, masa tuk sedara mara tuk berjumpa. Yang jauh, yang dekat semua datang. Terasa ukhwah itu indah sangat. Walaupun kami sekeluarga tak dapat la sangat nak sembang ngan sedara-sedara ni, tapi bila dah tengok dorang datang pun dah gembira. Dah la datang tu bukan dengan tangan kosong, tapi masing-masing bawak macam-macam antaranya kuih-kuih tradisional, ulam; petai, rebung, pucuk yang pelbagai , asam jawa la, asam limau, garam, kunyit, tapai, durian pun ada. Tu la tingginya budi bahasa orang KEDAH yang bagi aku sangat baik dan ramah dan juga mesra. Tak leh lawan negeri lain tau. (idup KEDAH). Walaupun jauh, tapi sanggup datang tu. TERIMA KASIH NA SEBAB MAI.

Bagi aku, da best part is semua tetamu yang datang nak sangat tengok pengatin dari Singapore tu. Tapi, sedia maklumkan, pengantin kan berniqab, jadi tak terkata apa la semua orang. Mungkin kecewa, mungkin terkejut, mungkin tak sangka la. Nasib la, apa nak buat.

Ehm...disebabkan orang yang ramai datang, makanya, token tak beberapa nak cukup. Telur, gula-gula, bag; semua habis. Mintak maaf la kepada sesiapa yang tak dapat.

Pendek kata, banyak gak yang terlebih, yang terkurang masa majlis kenduri ni. Kita kan manusia biasa, memang tak akan dapat nak puaskan hati semua orang. Insyallah, kenduri ni akan di jadikan panduan untuk kenduri akan datang. Ehm...ehm...kenduri sapa lagi kan =)

Setakat ni je kot yang ak nak kongsi. Maaf la, aritu aku sangat sibuk, terkejar kesana-sini, sampai tak sempat nak ambil gambar yang lawa-lawa kan. Gambar-gambar yang kat slide tu je yang mampu dan sempat aku ambil. Insyallah, kalau kawan-kawan nak tengok gambar yang lain tu, bleh contact aku kemudian kan.



Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Perempuan dikahwini atas empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, ke cantikannya dan agamanya. Pilihlah perempuan yang ber agama, nescaya kamu akan diberkati Allah.” (Riwayat Bu khari, Muslim dan lain-lain)

Rasulullah s.a.w menasihati keluarga anak gadis supaya menyegerakan perkahwinan apabila dilamar calon suami daripada kalangan yang beragama dan berakhlak, malah berkemampuan memenuhi hak isteri dan anak.

Sabda baginda bermaksud: “Apabila kamu didatangi sesiapa yang kamu boleh menerima agamanya dan akhlaknya, kamu mesti membenarkannya mengahwini anak perempuan kamu. Jika kamu tidak berbuat demikian, nescaya satu fitnah besar akan berlaku di bumi serta menjadi keburukan dan kerosakan yang berleluasa.”

sekitar majlis kahwin

Assalamualaikum, sebenarnya tengah penat & letih lagi ni. Ye la, buat kerja kenduri kahwin. Nak cerita banyak benda ni, tapi nantilah ye...

Boleh la tengok-tengok gambar yang sempat di ambil oleh orang yang tengah sibuk ni. Huhuhu...Layan je lah.



Tuesday, June 9, 2009

CATATANKU Sekitar Majlis

Alhamdulillah, kami sekeluarga dah selamat sampai di Pulau Pinang. Penat dan letih. Ye la, dah 5 hari kami bermusafir. Bertolak dari hari Khamis dan sampai balik Isnin malam. Jauh sungguh Johor tu ye. Dah lenguh-lenguh dok dalam kereta tu.Perjalanan yang banyak dugaan juga.

Sungguhla, kita ni manusia biasa. Kita mampu merancang, dan hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Macam perjalanan kami ni la. Siapa sangka kereta yang kami naiki ni rosak di tengah jalan. Terpaksa pula abah tukar alat ganti. Perjalanan tertangguh selama 1 jam juga. Sebab kereta agak meragam, kami sampai di KL dah agak malam. Patutnya kami perlu singgah di Kajang, tapi tak jumpa jalan. Allah uji lagi. Kami sesat, entah lebuhraya mana kami dah masuk pun tak tau. Gelap malam dan keadaan kereta yang ala-ala tu menyebabkan kami meneruskan perjalanan terus ke Negeri Sembilan. Memang dari awal dah di rancang untuk tidur di rumah saudara di N9 tu.

Rancangan awal kami akan bertolak ke Johor awal pagi Jumaat. Tapi, apa yang di rancang, Allah tak izin. Kereta perlu di hantar ke "hospital". Lewat petang baru siap. Lebih kurang pukul 8 mlm baru kami bertolak ke Johor.Alhamdulillah, perjalan lancar sahaja. Dah tak ada masalah. Sampai di Johor lebih kurang pukul 12.30 mlm. Alhamdulillah, kami rombongan pengantin selamat sampai. Kalau difikir-fikir balik, rasa macam buang masa saja dok tunggu kereta siap. Banyak lagi persiapan yang perlu di buat, yang tak selesai. Mama, abah dan abang risau sangat. Macam-macam la perasaan tu. Tapi tu la kan, mungkin ada hikmah di sebalik ujian yang di beri.

Besoknya, kami hanya dok kat rumah yang disediakan sahaja. Pagi tu gak kami perlu siapkan barang-barang hantaran. Petangnya, kami di jemput oleh mak pengantin perempuan untuk makan tengahari. Alhamdulillah, rezeki tu. Ehm....sesuatu terjadi di luar dugaan. Amu (pak cik k.nur) dengan selambanya panggil tok kadi yang akan akad nikah abang malam nanti. Dia nak selesaikan dokumen tuk malam ni. Kiranya, dia buat sesi tandatangan saksi, wali, etc. Masa tu juga di buat sesi penyerahan wali kepada kadi tuk di nikahkan. Patutnya perlu formal la.Huhuhu....selamba sungguh Amu K.Nur ni. Dah la masa tu abang & k.Nur pakai sempoi ja. Akak kata, tudung yang dia pakai tu pun tak iron. Amu k.nur ni memang la, sepontan je. Hehehe....yang tak tahan tu, masa tu gak abang kena baca taklik. Kiranya malam nanti tinggal akad nikah je la. Tak dak sesi tandatangan dah. Dan, secara teknikal nya, pernikahan tu dah sah. Cuma belum akad la.Tapi kan, kalau nak dikira, petang tu dah boleh akad, sebab semua dah ada kan. Hehehe....

Akad nikah di adakan di surau sekolah Amu k.nur. Meriah juga, ramai yang datang. Penuh surau tu dengan saudara mara dari Johor dan juga Singapore. Alhamdulillah, dengan sekali lafaz je, dah sah la abang menjadi suami k.nur. TAHNIAH, SELAMAT PENGANTIN BARU. Lepas akad nikah tu, tok kadi baca zikir munajat, sama-sama di ikuti oleh semua tetamu. Moga pernikahan ni di berkati Allah. Kemudian, diadakan pula tazkirah ringkas. Subhanallah, pernikahan yang mengikut islam. Mana ada sekarang orang buat lepas akad nikah dibaca zikir munajat dan tazkirah ringkas. Lepas tu, acara makan-makan la. Alhamdulillah, semua dah selesai.

Besoknya, hari Ahad, diadakan majlis kenduri. Meriah sungguh majlisnya. Ramai yang datang. Makanan pun best. Tapi yang menarik tentang majlis tu, setiap tetamu di beri telur pindang dan juga nasi barakat. Nasi barakat tu, nasi kenduri yang dibungkus untuk di bawa pulang oleh tetamu. macam bagi cendera hati la. Kalau kenduri di Penang, kita akan dapat beg yang ada kuih dan telur. Kiranya macam tu la. Ehm....dah jarang orang bagi nasi barakat ni. Kalau kat Penang ni, tak penah jumpa lagi la. Telur pindang pun best. 1st time makan ni. Sedap gak. Sebelum ni, dok tengok dalam tv ja, Alahamdulillah, akhirnya dapat juga makan. Yang tau, memang ambil masa yang lama tuk buat telur pindang ni.

Lepas zuhur, kami bertolak pulang la. Tinggal la abang kat sana. Hehehehe...ye la, pas kenduri ni, dia nak pi berjalan-jalan di rumah saudara di Singapore pula. Dia habiskan cuti sekolah kat sana. Kami tak terus balik Penang, kami singgah tidur di Kajang. Pagi besoknya, kami pi Nilai , shoping sikit-sikit. Huhuhu....

Dah banyak bercerita ni, bolehla tengok gambar pula. Gambar-gambar yang di ambil oleh jurukamera berkaliber ni.

Wednesday, June 3, 2009

kad kawen

Assalamualaikum… sekarang tengah sibuk sikit dekat rumah ni. Ye la, nak buat kenduri kahwin. Aku sebenarnya masih tak percaya yang abang aku tu bakal kawen. Tapi bila dah tengok kad kawen ada nama abang, aku terpaksa percaya la. Huhuhu…

Ari ni kita orang tolong lipat kad jemputan. Baru je siap. Ada ke patut kenduri 20hb ni, tapi Jumaat lepas baru pi tempah kad. Alhamdulillah, kad dapat disiapkan dalam masa yang cepat la gak. Mula-mula kata siap dalam 10 hari. Tak ke haru tu. Apa-apa jela.

Nak lipat kad tu pun haru sungguh. Kata abang, kena lipat lawa-lawa. Tepi bagi sama. Adoi la, Mr Perfectionist tu sorang. Jahat gak aku. aDa je kad yang aku lipat tak sama.

So, here da kad kawen. Lawa tak? Abg ak la pilih ni. Dah kenduri dia kn.



ni pula kad pihak perempuan.



kami bakal bertolak ke Johor, Insyallah hari khamis ni. doakan segalanya berjalan lancar. moga di permudahkan segala-galanya.

Johor....here we come.

Wednesday, May 27, 2009

BAITUL MUSLIM





kenapa dengan BAITUL MUSLIM?
nak berkongsi sikit:

Nabi Muhammad S.A.W ada mengingatkan kpd kita:
“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan.”
(Riwayat Ahmad drpd Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu dan disahihkan oleh al-albani di dlm Irwa’ al-Ghalil)

topik ini di tulis bukan sebab saya yang nak melangkah ke arah itu, tapi kekanda saya yang tercinta. bakal di ijab kabulkan dalam jangka masa lagi 2 minggu. terasa terlalu cepat untuk abang memegang gelaran seorang suami itu. mungkin dah jodoh abang yang tertulis di loh mahfuz ditakdirkan awal. doakan yang terbaik buat dia.

berbalik pada BAITUL MUSLIM. apa maksudnya.

Baitul muslim bermaksud rumah tangga muslim. Ianya dibina daripada dua individu muslim yang FAHAM islam untuk melahirkan anak-anak yang juge FAHAM islam. Tarbiyah di dalam Baitul muslim sangat penting kerana di situlah sekolah pertama anak-anak islam ini. Maka, tarbiyatul aulad (pendidikan anak-anak) ini di rumah merupakan antara crucial stage dalam rangka membentuk keFAHAMAN anak-anak ini. Daripada anak-anak ini, maka akan terhasillah pula masyarakat yang FAHAM islam. dan akan sama-sama memberi keFAHAMan tentang islam pula kepada orang lain. Seterusnya, daripada masyarakat yang FAHAM tentang islam ini, akan terbinalah pula negara yang FAHAM tentang syariat islam yang sebenarnya. Ianya tidaka akan hanya terhenti disitu, bahkan akan terus berkembang keseluruhpelosok dunia membentuk empayar islam sehinggalah islam itu menjadi ustaziatul alam atau pemegang kepada tamadun dunia.
(http://nurjihadah.wordpress.com/2009/05/15/baitul-muslim/)

harapan saya:
smg baitul-muslim yang terbina bakal melahirkan generasi mukmin yang soleh dan solehah. kuatkan semangat dan yakin selagi kita berpegang pada Allah swt, Allah akan sentiasa membantu kita.

Selamat Pengantin Baru..kullu am wa antum bikhair..