Showing posts with label My Family. Show all posts
Showing posts with label My Family. Show all posts

Friday, April 29, 2011

Check-list Praktikal

Assalamualaikum semua,
Masih dalam mood cuti lagi. Walaupun tengah cuti, tapi saya tak beberapa sihat. Sehari selepas balik dari UIA tempohari, terus kena selesema. Sampai hari ini belum baik. Harapnya flu ni janganlah berpanjangan. Panadol Soluble dah berbiji-biji telan, tapi masih tak baik. Lepas tu, ni rasa macam nak demam pulak. Huhuhu….

Ehm… dalam seminggu ni dok buat persiapan perkahwinan dan juga nak pi praktikal. Sibuk ke sana ke mari melengkapkan apa yang tak ada, beli apa yang patut dll. Nak pi praktikal je kot, tapi gaya mengalahkan apa ja. Dah buat list apa yang perlu di beli dan perlu di gunakan masa praktikal nanti.  Antaranya (Cik Ann sila rujuk eh ^_^):

1.      Hand beg  – memang perlu sebab yang lama dah rosak, dah tak cantik. Terima kasih kat mama sebab sponsor beli hand beg yang baru ni.
2.      Purse- perlu yang baru sebab saya memang tak pakai purse sebelum ni. Jadi, untuk melengkapkan gaya seorang cikgu, kena la ada satu. Eh... ada kena mengena ke?
3.      Make-up – Sebenarnya, saya tak ada koleksi make-up pun. Dan saya juga malas gak nak pakai make-up ni. Saya kan simple je, tapi Cik Ann dan Ruham awal-awal lagi dah warning suruh pakai juga. Okey, fine. Nanti guna yang Cik Ann je la. Boleh tak awak? Tak pun, pinjam kakak ipar saya je, macam banyak je dalam laci dia tu. Huhuhu…
4.      Kasut bertutup- tak tahu la perlu ke pakai kasut bertutup ni. Nanti kan saya duduk bilik kaunseling je, tak perlu masuk kelas sangat pun. Tapi Dr. Norwati dah pesan awal-awal kena pakai kasut bertutup. Ehm..tak beli kasut yang baru kot. Pakai je kasut yang lama heel 3 inci tau. Kasut ni beli masa mengajar sek men convent dulu. Maklumlah, nak pi mengajar sek men kena tambah ketinggian sebab pelajar lebih tinggi dari cikgu.
5.      Baju- Cukup la 28 pasang baju untuk praktikal 28 hari. Hehehe…
6.      Tudung- bajet nak beli tudung baru tak ada. Maka, kena pinjam tudung mama la. Mama suruh je beli tudung baru, tapi macam membazir pula. Lagipun, tak kan nak beli satu tudung untuk satu baju. Untuk menjimatkan, cari ja yang mana yang match ngan baju, pinjam dulu tudung mama. Jimat kos sikit ^_^
7.      Jam tangan –  ingat bateri jam yang habis, rupanya jam dah rosak. Nasib boleh baiki. Selamat la tak perlu beli baru.
8.      Name tag- dah siap sejak cuti mid-sem lagi. Mana tak nya, awal-awal lagi dah sibuk suruh abah buat. Siap letak nama penuh tau.
9.      Buku catatan- belum beli lagi sebab tak jumpa yang lawa.
10.  Planner- dah tiba masanya untuk ada planner sendiri.  Biasanya selama ni rujuk Cik Ann punya je. Kena la plan betul-betul sebab sepanjang 7 minggu praktikal ni, banyak benda nak kena buat dan perlu tersusun. Huhuhu…boleh ke saya buat?
11.  Alat tulis- rasanya perlu tambah sikit macam highlighter , pen merah, dll
12.  Buku rujukan- ingat nak cari buku Dr. Sidek Noah tapi tak tahu nak beli kat mana. Nampaknya kena rujuk buku Corey je la.
13.  Proposal- baru ada satu proposal untuk buat group kaunseling nanti. Semuanya kena ada 2. Ehm…belum tanya sesiapa lagi, kot-kot ada idea atau ada proposal yang boleh di pinjam.
14.  Log book- belum print lagi item-item yang perlu. Printer kat rumah tak okey ni. Huhuhu…
15.  Dah tak tahu apa nak list.

Ehm… apa lagi eh? Ni aja kot yang penting-penting. Nanti kalau dah balik sana, kalau yang tak cukup boleh di tambah. Sekolah tempat yang nak praktikal dah dapat. Alhamdulillah, dapat juga sekolah yang di minta. Insyaallah, saya dan Cik Ann akan menjalani praktikal kami di Sek. Men. Keb. Darul Ehsan, Selayang. Cik Ann dah excited terlebih nak pi sekolah tu. Saya pun sama tapi agak mengerunkan juga la. Sekolah kawasan KL ni agak mencabar. Budak-budak dah la advanced terlebih. Nampaknya, saya kena bersiap sedia dari segi fizikal dan mental tak lupa juga emosi. Macam tak percaya je nak pi jadi cikgu kaunseling kat sekolah dah. Ni la masanya nak apply apa yang di belajar selama ini. Yang pasti teori tak akan sama dengan praktikal. Jadi, kena expected the unexpected ^_^

Buat teman-teman yang nak pi praktikal dan juga ROS, All the best okey. Harapnya, banyak benda yang kita akan pelajari di sekolah nanti. 

Sekian, Wassalam.

Friday, April 15, 2011

Jawapan Rindu

Terasa sesuatu
Persoalan memanggil
Di benak yg paling mendalam
sehingga menjadi ralit
Semakin jiwa dilanda
Gelora Sang Penanti
Semakin sukar difahami
Puncanya gelisah ku ini

Hanya kekosongan
Jua kehilangan kurasai
Menghuni hati

Di mana kan ku temui
Penghujungnya resah ini
Seumpama ku menanti sejawapan Rindu
Di mana kan ku temui
Oh sinaran yg hakiki
Untuk menjadi penyuluh
Jalan didepanku
Hingga akhir waktu

Andainya kau temui
Cahaya yang ku cari
Sudikah dikongsi bersama
merenung bayangan jauh
Menatap pengertian
Menyelam dasar persoalan
Menyelongkar kemuncak maksud

Thursday, August 19, 2010

Polis mungkin tiada cuti raya


KUALA LUMPUR: Pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) mungkin tidak dapat bercuti sempena sambutan Aidilfitri jika keadaan keselamatan negara tidak mengizinkan.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, pemberian cuti hari raya kepada anggota PDRM hanya bergantung kepada tahap keselamatan negara.

“Pada pandangan saya, keadaan sekarang tidak berapa baik. Oleh itu, anggota polis perlu bekerja dengan kuat lagi,” katanya.


(Hohoho…nak kerja dgn kuat mcm mana lagi Tan Sri??? Sekarang dah tak cukup kuat ke???)
Assalamualaikum semua, 
Ini merupakan petikan akhbar Metro hari ini. Teruk sangat ke keadaan negara kita sekarang ni. Dah tak aman ke? Kesian anggota polis tak dapat nak beraya. Kesian kat anak dan isteri mereka sebab tak dapat sambut raya dengan suami dan ayah mereka. Tengok, betapa besarnya pengorbanan anggota polis. Tu pun masih ramai masyarakat yg tak puas hati dgn polis.

Bila gaji polis di naikan, ramai yang persoalkan. Padan la gaji ngan tugas polis yang tak pernah rehat tu. Kalau kita tengok balik, polis yg byk kerja dari anggota uniform lain. Kalau kemalangan berlaku, polis ada sebab kena jaga lalu-lintas, kalau kebakaran berlaku, polis pun ada, sebab nak kawal orang ramai kat tempat kejadian, kalau kes gaduh, kes ugut, kes kehilangan, semua tu kena report kat polis. Sampai, kalau suami isteri bergaduh pun nak report polis gak. Huhuhu….semua cari polis kan.

Tapi yang sedihnya, kalau polis buat salah sikit, satu Malaysia nak heboh, nak salahkan polis tu juga. Macam kes Allahyarham Amirul Rashid tu, kita tak tahu salah siapa, sebab kita tak ada pun kat tempat kejadian tu. Tapi pernah tak kita terfikir, kenapa polis tu lepaskan tembakan? Mungkin keadaan masa tu wajar dia lepaskan tembakan. Mana kita tahu.

Terdetik di hati ketika di waktu tengah malam dan awal pagi kegelapan di kala itu jualah mereka menjalankan tanggungjawab dan amanah kepada agama, bangsa dan negara, menjaga keamanan kita semua yang ketika itu diulit mimpi-mimpi indah. Pernah tak kita fikir tu semua????

Bila ada anggota polis yang cedera atau meninggal masa bertugas, tak ada siapa pun yg bela. Tahu tak, anggota polis tak boleh ambil insurans diri sebab kerjaya polis mmg berisiko untuk berlaku perkara yg tak di ingini. Kalau kes begini, tak ada siapa pun nak peduli. Tapi kalau keluar cerita polis ambil rasuah ke, polis bunuh orang ke, cepat je semua org nak melenting. Ya, saya akui, ada polis yg baik dan ada polis yg tak baik. Macam tu juga dengan pekerjaan yg lain, ada yg baik dan ada juga yg tak baiknya. Jadi, jgn anggap semua polis jahat.

Apasal saya emo sangat bercerita pasal polis ni??? 


Sebabnya….abah saya seorang anggota polis. Dari kecil sampai dah besar ni saya tengok  mcm mana kerja polis ni. Saya dah tengok macam mana seksanya tak dapat cuti walau cuti tu dah di sahkan. Saya dah tengok macam mana walaupun tengah bercuti dah berehat kat rumah, dapat call suruh kerja. Saya dah tengok mcm mana teruknya anggota polis kena buat rondaan tak kira siang atau malam sampai kadang-kadang solat pun boleh terlepas. Ingat senang ke jadi Polis ni. Sebab tu saya tak suka orang hina polis ok. Huhuhu.

Kalau abah saya tak dapat cuti, makanya tak dapat la kami nak balik kampung tahun ni. Sedih la mcm ni :(
Nak balik beraya kat kampung gak. Tan Sri Musa Hasan, tolonglah bagi abah saya cuti raya. Kesian kat kami nnt. Huhuhu.....

Monday, July 6, 2009

Catatanku di Politeknik Behrang

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, hari ini, kami sekeluarga ke Behrang. Hari ini, 6 Julai 2009, pendaftaran adik saya, Hazim masuk Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang. Perjalanan di permudahkan, segalanya berjalan lancar.

Kalau tengok dalam web dia, memang nampak Poli ni macam dalam hutan, di kelilingi oleh hutan, ladang kelapa sawit, nampak hijau ja. Tapi, rupanya bila dah sampai, not bad la. Tempat tu ok ja. Sangat Ok saya rasa. Kalau keluar dari Tol Behrang, 2 KM je nak pi Poli tu. Kawasan Poli ni atas bukit sikit, kiranya kawasan berbukit la. Kat keliling dia ada hutan. Tapi, Subhanallah, saya rasa cantik je, dan nyaman. Rasa sejuk sebab atas bukit. Kawasan dia lebih kurang macam UIA gak la. Jalan sehala, campus atau tempat belajar di tengah-tengah dan asrama di bahagian atas bukit sikit dan dekat juga nak pi kelas atau bengkel. Memang dekat la. Tak payah naik motor pun tak pa. Dia punya bangunan pun cantik gak. Bagunan dia pun agak baru la walau tak baru sangat. Blok asrama ada 6 iaitu V1 sampai V6. Adik saya dapat blok V2, di tengah-tengah dan dekat dengan kafetaria. Senang la nak makan :) Setiap bilik ada dua orang. Besar gak bilik dia. Pastu almari baju pun besar dan banyak ruang. Kat bawah katil pun ada laci, then meja kat meja belajar pun ada ruang lagi. Waa...best la dia punya meja belajar. Sangat puas hati la bilik dia. Pendek kata, asrama dan tempat belajar memang best. Jadi, janganlah menyesal, tak nak pi ke kalau dapat Poli Behrang tu. Macam adik saya la. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Kenal dulu, baru boleh jatuh sayang. Hehehe...sembarang la.

Ramai juga yang daftar Poli ni. Kebanyakan yang daftar tu adalah pelajar lelaki. Of coz la, budak-budak lelaki ni memang suka belajar benda-benda yang teknikal. Pelajar-pelajar yang datang daftar ni wajib pakai kemeja putih dan seluar hitam. Dah ramai-ramai tu, mesti la banyak ragamnya. Kelakar pulak saya tengok. Macam-macam fiilnya. Budak lelaki memang macam ni ke? Selamber giler, poyo pun ada, skema, yang nampak baik + alim (rasanya la), yang masih nampak macam budak sekolah pun ada. Hahahaha...saya sangat suka perhatikan orang. Ehm...apa yang saya perhatikan, masih ada sikap budak-budak tu kat dorang ni. Nama pun budak-budak lepas SPM. Ni la fasa dorang nak beralih dari suasana sekolah kepada IPT. Lepas ni, dorang akan belajar supaya lebih matang kot. Macam adik saya la. Grow up ye Hazim. Berdikari sket, jangan semua nak harapkan orang buatkan, semua benda nak mudah aje, sikit pun tak nak usaha. Huhuhu...

Sebenarnya, adik saya tu kena daftar pukul 10.30 pg. Tapi, kami sampai Poli Behrang dalam pukul 8.30 pg. " PI awal lebih selamat", kata Abah sebab kita tak tahu apa akan jadi kat jalan. Hehehehe...tu kata-kata feveret abah saya. Ok..ok..tu betul. Setuju sangat. Bila dah banyak masa kat sana, banyak la yang saya dapat observe kan. Dah hobi suka memerhati kan, nak buat macam mana. Saya tengok komuniti pendaftaran sangat baik. Siap tolong angkat beg lagi tu. Best giler kalau dapat senior yang macam ni. Kalau kat UIA, komuniti dia tak tolong pun macam ni. Hehehe...Waktu pagi, pelajar macam tak ramai sangat yang daftar, tapi bila dah masuk tengah hari sikit, ramai pulak yang beratur. Dorang kena buat ujian saringan H1N1 dulu pastu baru boleh daftar asrama. Kesian yang datang lambat sebab terpaksa kongsi bilik sebab dah tak cukup bilik. Tengok, ramai giler yang daftar. Pas daftar bilik, kena ambil kit orientasi kot. Beg galas yang dorang dapat tu agak lawa la, kalah beg ta`aruf UIA. Dalam tu ada 2 pasang T-Shirt, Sweater, Baju batik, Tie, agak banyak baju saya rasa. Kalah UIA pun tak bagi banyak macam ni. Hehehehe...banding lagi ngan UIA. Pastu dapat payung plak tu. Bagus betul sediakan payung sebelum hujan.

Dah selesai semua, masa untuk masuk bilik la. Roomate adik saya ni nama dia Hassan. Budak Bagan Serai, Perak. Nampak macam budak baik je. Tak nampak pula keluarga dia kat situ. Rupanya, dia datang sendiri naik bas. Bukan naik bas exspress tapi bas angkut-angkut. Dia naik dari Taiping kemudian turun kat Ipoh. Dari Ipoh naik bas ke Tanjung Malim. Datang Poli pun naik teksi. Dia pandai-pandai sendiri datang, main tanya orang ja. Saya dengar kisah dia, rasa kesian la pulak. Datang sendiri, naik bas, dah la agak jauh, dengan beg yang banyak dan berat tu. Hassan kata, mak dia sakit, ayah pula kerja sebab tu tak dapat hantar. Kesian kan. Saya bandingkan Hazim dengan Hassan. Hazim ni jauh lebih beruntung dari dia. Ada keluarga yang hantar, sedia semua keperluan, siap kemas bilik dan susun barang-barang Hazim dalam almari. Hassan, semua dia buat sendiri. Adik saya kalau tak bersyukur tak tau la.

Pekan yang terdekat kat sini ialah Pekan Behrang dan Tanjung Malim. Tapi ada mak cik ni kata, pelajar-pelajar Poli dan UPSI selalu shoping kat Tanjung Malim la. Tak pun dorang turun KL sebab dah tak jauh. Semua ada kat situ. Kami sempat la pi melawat pekan Behrang dan Pekan Tanjung Malim. Not bad. Dan saya sempat tengok stesen Keretapi Tanjung Malim. Selama ni saya fikir stesen ni mesti nak masuk dalam, bukan tepi jalan dan dalam hutan. Rupanya saya silap sama sekali. Stesen dia memang dekat dengan pekan dan tepi jalan ja. Tak susah pun nak pi. Hehehe...nasib saya berpeluang lihat pekan Tanjung Malim hari ini, kalau tak saya masih fikir stesen tu dalam hutan. Sebenarnya, Behrang pun ada stesen keretapi. Dekat ja dengan poli pun. Pendek kata, kemudahan banyak kat sini. Nampak ja macam kawasan kampung, tapi kemudahan lengkap dan mudah. Kat Tanjung Malim pun ada stesen bas, dan kalau nak pi KL pun lebih kurang 1 jam je. Hah, tak susah la.

Saya rasa hazim tak akan menyesal dapat Poli Behrang ni. Sebab mula-mula dulu dia ingat Poli ni dalam hutan. Boleh dia bandingkan Poli ni dengan Poli Seberang Prai. Memang la jauh beza. Tapi saya rasa Poli Behrang lagi best. Saya dah jatuh cinta dengan suasana kat situ. Rasa macam nak belajar kat situ pula. Saya siap dah berangan nak kerja kat situ satu hari nanti. Hehehehe.... Kat depan pintu masuk tu ada kolam la. Macam best je kalau buat aktiviti kat situ. Ada padang yang luas dan besar, court untuk bersukan. Hah, adik saya suka la tu. Saya harap Hazim akan suka tempat belajar baru dia ni. Enjoy life dia selama dia belajar kat sana. Dan saya juga berharap Hazim akan lebih matang, dapat belajar banyak benda dan berjaya dalam pelajaran selepas ini. Semoga Hazim akan jadi Jurutera yang beriman. Amin.

Nabi bersabda:
Sesiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkanya jalan ke syurga. Sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana reda apa yang mereka lakukan. (HR abu Daud)

P/s: macam besa, saya sempat snap beberapa gambar kat sana. Layan...
(ni N3 ari Isnin, baru nak post ;)

Wednesday, July 1, 2009

behind da scene.....

Assalamualaikum...
Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan kami sekeluarga pulang ke kampung. Seperti yang saya jangkakan, perjalanan yang memenatkan dan juga mengembirakan. Maklumla, dah lama saya tak balik kampung ni. Waaaaaaaaa...betapa ku rindu kampungku ini.

Kami bertolak malam Sabtu, lebih kurang 2 jam sampai la. Malam tu tidur kat rumah mak cik. Kalau pi umah mak cik ni memang best sebab dia masak sedap. Malam tu saya dah simpan perut awal-awal, tak nak makan apa-apa sebab nak makan kat umah dia la. Memang heaven la dia masak. Walau lauk ringkas je, tapi sedap. Sedap sebab ada sambal petai dan bilis. Hahahaha...tu feveret tu. Pas makan nasi, dia jamu pulak buah rambutan, buah durian, etc, memang tak larat nak makan la. Alhamdulillah, rezeki Allah bagi.

Esoknya, bermula la perjalanan kami ke rumah sedara yang lain. Sekarang kan musim buah, pi semua rumah, semua jamu buah durian dan rambutan. Buah lain tak dak lagi, baru dok berbunga dan tak masak lagi. Siap ada pulut durian lagi. Memang tak larat nak makan la. Durian dah la fresh, sedap sangat. Alhamdulillah, rezeki lagi. Sambutan terhadap kami, tak usah cerita la. Layanan 1st class la. Macam yang saya kata la, orang-orang Kedah ni, kalau bab2 layan tetamu memang baik. Mereka ni sangat-sangat la memuliakan tetamu. Apa yang ada semua bawa keluar la, punya la nak menjamu para tetamu. Terharu beb !!!!

Makan tengah hari, ada masak lemak ayam dan rebung. Heaven. Sedap tak terkata. Alhamdulillah, rezeki lagi. Kesian perut kami, aritu macam2 dah sumbat masuk. Ye la, pi semua rumah pakat dok menjamu. Memang tak larat nak makan la. Tapi saya makan secara sederhana ja. Rasa je, bukan makan. Hehehehe...bleh plak cam tu.

Ok, kami zuhur kat umah pak Teh Kob, dia jamu nasi, pulut durian etc. Makan lagi. Tapi, durian dia memang best. Ramai yang suka durian dia sebab sedap. Kalau dia jual, ramai yang beli sebab terkenal dengan kesedapan durian dia tu. Hebat pak cik saya ni. Huhuhu.....Pas kami makan, solat dan rehat, dia ajak kami pi dusun dia. Wa....best tu. Apalagi, suka la kami ni. Dasyat la dusun sekarang, bukan macam dulu-dula dah. Sekarang dah ada jalan tar tau. Percaya tak? Betul la....(tengok gambar kalau tak caya) Ehm...kat dusun tu, kami sempat la kutip beberapa biji durian. Petang dah tak banyak la, kalau mai pagi2 mesti banyak sebab durian luruh waktu malam. Tapi, kira ok la tu. Ada gak buah cempedak yang belum masak, buah langsat yang dok berbunga dan tak kuning lagi, buah petai pun tak nampak buah lagi. Biasanya, dalam bulan 7 atau 8 baru musim langsat, manggis, etc. Pendek kata, kat dusun ari tu best giler. Ada sungai tau, tapi air dah macam teh ais. Kalau jernih, boleh mandi kan. Masa jalan2 dalam dusun, kena kiss ngan pacat. Hehehehe...ceh berani dia kiss aku.

Kami jalan-jalan ziarah sedara mara ni sampai malam gak la
. Bukan senang ooo nak atur semua rumah. Tu pun banyak lagi umah tak pi. Kalau pi, alamatnya pecah perut la. Menjamu sakan kat kami ni. Nak buat macam mana kan, adik-berdik abah ni ramai. Sebenarnya, atuk ngan nenek dah tak ada. Jadi, tinggal adik beradik abah ja la. So, setiap umah wajib pi, kalau tak pi tak leh la. Sedih dorang nanti.

Lebih kurang 10 buah rumah la kami ziarah aritu. Alhamdulillah la. Insyallah, nanti balik kampung lagi. Menziarah umah yang tak sempat pergi. Saya suka sangat balik kampung sebab kami ada banyak umah yang boleh pi.Semua dah la baik-baik. Terasa ukhwah tu indah sangat.

Seperti yang saya bagi tahu dalam N3 sebelum ni, kami balik kampung ni sebab nak bawa kakak iparku ni melawat kampung. Dia hepi balik kampung ni. Dapat tengok pokok, dapat jejak tanah, tengok sawah padi, sunset yang sangat cantik, Subhanallah, pendek kata akak saya tu dapat tengok semua benda secara real and live. Hehehe..kelakar gak la. Kemucup yang lekat kat kain dia, dia kata kena duri. Hahaha...akak...akak...
Kesian gak kat akak ni sebab tak beberapa nak faham dialek yang sedara kami gunakan. Sebab dorang ni cakap cepat dan dialek dia pun lain. Susah gak nak paham. Tak pe akak, kho...kho la ye.( perhatian, kho..kho.. tu maksud dia perlahanan; slowly) Hehehe...bahasa ulu ni. Satu pengalaman yang indah untuk akak ye. Maklumla, kat Singapore tu mana ada pokok, nak jejak tanah pun amatlah susah. Umah flat je semua, ari-ari kena naik lif. so akak, enjoy your life here ok !!!

Nak cerita sikit la pasal amalan ziarah menziarahi ni.

Firman Allah s.w.t. “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu,dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu beroleh rahmat” (Surah Al Hujuraat ayat 10.)

Amalan ziarah-menziarahi mempunyai banyak hikmah dan kelebihan yang sangat bermakna bagi umat Islam terutama sekali dalam menghubung dan merapatkan ikatan persaudaraan sesama Islam. Agama Islam sangat menggalakkan umatnya agar senantiasa berusaha untuk memperbaiki dan mempertingkatkan tautan silaturrahim dan ukhuwwah.

Dan sebagai tuan rumah, kita perlulah mengetahui adab-adab layanan terhadap tetamu. Kita disarankan untuk menjamu para tetamu sekadar yang kita mampu.

Rasulullah s.a.w. melalui hadithnya yang bermaksud “ Barangsiapa yang beriman kepada Allah s.w.t. dan Hari Akhirat ,maka hendaklah ia memuliakan tetamunya.”

Apa yang saya tengok, amalan ziarah ni dah semakin berkurang. Kalau ada pun masa hari raya, tu pun anak-anak ni tak ikut. Mak ayah je yang pi. Macam mana nak kenal saudara ni. Kalau mak ayah tu meninggal, kita dah tak kenal la saudara-saudara yang lain. Kalau jumpa tepi jalan pun, tak tegur sebab tak tau pun tu sedara kita. Ehm...Alhamdulillah, Mak dan ayah saya ni suka sangat menziarah sedara-mara. Kalau ada yang sakit, cepat-cepat dorang pi lawat. Kenduri pun rajin pi, sebab tu ramai sedara2 yang kenal mak dan ayah berbanding adik-beradik mak yang lain. Saya pun, secara suka-rela-paksa...hehehehe...ikut teman mak dan ayah pi melawat sedara la. Sebab tu la kot saya lebih kenal semua sedara mara tak kira, sebelah mak dan ayah. Hehehe...advantage tu.

Rasanya, minggu saya ziarah-menziarah dan di ziarahi kot
. Hujung minggu aritu balik menziarah di kampung. Hari isnin pula, kawan-kawan masa sekolah menengah datang umah. Maklumla, dah lama tak jumpa. Sempat gak la jamu dorang tu buah-buah yang di bawa balik dari kampung. Insyallah, kalau tak ada apa-apa, hari rabu ni, saya dan kawan-kawan nak pi melawat cikgu-cikgu kesayangan kami kat sekolah menengah dulu pula.

Jadi, jom la kita menghidupkan amalan ziarah ni sebab ia akan mengukuhkan ukhwah. Pi la ziarah sedara-mara, kawan-kawan lama ke, jiran sebelah rumah, jiran sebilik, jiran serumah, jiran satu blok, etc....

Macam biasa, ada la sket slide show gambar-gambar kat kampung aritu. Tengokla ye....

Saturday, June 27, 2009

ooooo...balik kampung

Assalamualaikum....

sebenarnya nat buat new N3 tp tah la, tak dak topic, sebenarnya ada tapi... tah la. Otak pun makin beku beberapa hari ni. Entah la dh kna syndrom apa.

Insyallah, mlm ni kami sekeluarga nak balik kampung kat Kedah. Balik ziarah sedara mara kat sana, sambil nak perkenalkan ahli keluarga baru kami ni la. Dan sekarang kan musim buah. Alhamdulillah, balik nak makan durian la. Bestnya dapat panjat pokok dan makan buah rambutan atas pokok. opss....hehehehe....

So, doakan kami selamat sampai la, di permudahkan perjalanan, selamat pergi dan selamat balik. Insyallah, lepas balik kampung ni, boleh la buat N3 pasal kampung kn.

ooooo balik kampung, hati giarang.....

Selamat balik kampung tuk Iffa yg dah sampai kampung dia kat Sik tu semalam. Dok umah cuti 2 minggu ni, rehat puas-puas tau. Lepas ni dah nak kena masuk semester baru pulak kn. so, My dear sister, enjoy your holiday....like me !!!!!!


بِسْــمِ اللهِ تَوَكَّـلْتُ عَلَى اللهِ لاَ حَـوْلَ وَلاَ قُـوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ, اَللَّـهُمَّ إِنـِّى اَعُوْذُ بِكَ اَنْ اَضِلَّ اَوْ اُضَلَّ اَوْ اَزِلَّ اَوْ اُزَلَّ اَوْ اَظْلَمَ اَوْ اُظْلَمَ اَوْ اَجْهَلَ اَوْ يُجْهَلَ عَلَىَّ

“Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, wa laa haula wa laa quwwata illa billah. Allahuuma inniy a’uudzu bika an adlilla au udlalla, au azilla au uzalla, au adzlima au udzlima, au ajhala au yujhala ‘alayya”.
(Dengan menyebut Asma Allah, aku bertawakal kepada Allah, dan tidak ada daya maupun kekuatan kecuali dengan Allah. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menjadi sesat dan disesatkan, atau dari tergelincir dan digelincirkan, atau dari menganiaya dan dianiaya, atau dari menjadi bodoh dan diperbodoh”.


سُـبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَ وَ مَا كُنَّا نَـحْنُ مُـقْرِنِيْنَ وَ إِنَّ اِلىَ رَبِّنَا لَـمُنْقَلِبُوْنَ

“Alhamdulillah, subhaanal ladzii sakhkhara lanaa, haadza wa maa kunnaa lahu muqriniin, wa inna ila rabbinaa lamunqalibuun”.
[Segala puji hanya miliki Allah, Maha Suci Allah yang telah menjinakkan bagi kami kendaraan ini, padahal sebelumnya kami takkan mampu menguasainya, dan sungguh kami nanti akan pulang kembali kepada Tuhan kami"]

credit to: http://syariahpublications.com/2006/12/19/dzikir-dan-doa-ketika-berada-dalam-perjalanan.html