Wednesday, April 17, 2013

Fakta Anak Ke-2 Dalam Keluarga

Assalamualaikum semua,

Siapa ANAK KE-2 dalam family meh sini baca fakta ini!!!!!!!!!!

1. ANAK MANJA EMAK ?
sebab apa-apa pun mesti dia akan diutamakan oleh ibu. ^^
-Yup. My mama is everything 4 me

2. ANAK DEGIL

Anak kedua dikatakan lebih
degil, keras kepala dan tidak mendengar kata. semua dia aje yg betul.dlm ramai-ramai adik beradik dia aje yg KETEGAQ.kemahuan dia
kuat.kalau buat sesuatu sungguh-sungguh.kalau tak nak tu, tak nak lah
jawabnya, boleh dipujuk tapi
selalunya tak berapa jalan.
-Eh...mcm betul ja. Rasanya bukan degil kot, tapi kuat tekad & berprinsip :)

3. TAK PANDAI PUJUK
memang anak no 2 ni dia tak
pandai pujuk makwe or pakwe dia. (ciannn)
-Apa barang pujuk pakwe/makwe kan? Sebab belum jadi yang halal :)
-Tapi betul la, sebelum ni saya memang tak suka dengan orang yang merajuk sebab tak suka nak pujuk-pujuk ni. Penat kot, perkara kecil pun nak merajuk. Lagi buruk kalau lelaki yang merajuk. Tak kuasa den nak pujuk. Huhuhu....Tapi selepas bergelar kauselor ni, saya cuma boleh consider dengan orang yang suka merajuk ni, sebab saya faham setiap orang berbeza personalitinya. Dah hobi orang tu suka merajuk, saya nak buat macam mana kan???

4. BERCINTA
dia kalau bercinta, sangat setia.sanggup berkorban. :D
-Wah...untung la bakal suami saya :)

5. HITAM / PUTIH
Apa yg dikatakan semua dipegang.kalau
hitam, hitam lah kalau putih, putih lah.degil tak boleh toleransi.
-Ye la kot. Sekali lagi, orang yang berprinsip memang degil sikit. Ye dak?

6. HATI
Anak no 2 ni juga nampak aje
keras.tp hati dia lembut.SATU lagi pe'el dia.dia tak boleh ditegur.
-Kalau kena cara, lembut juga hati.  Bagi saya,  kalau nak tegur, jangan marah-marah tanpa sebab, tegur elok-elok, cakap baik-baik okey !!!

7. BERDIKARI

Very independent.memang betul.tp kalau terlebih
independent pun payah.mudah bergaul.very take care.
-Ni agak betul. Sebab dah biasa independent dari kecil, kadang-kadang rasa semua benda nak buat sendiri, sebab rasa mampu. Tapi kadang-kadang, sedar la juga yang sesetengah benda kena buat bersama orang lain. Tapi prinsip saya, selagi boleh buat, saya akan buat sendiri. Mintak tolong bila betul-betul tak mampu :)

8. ARAHAN
Anak no 2 ni juga dia payah nk terima arahan.dia lebih suka buat hal sendiri pendek kata tak boleh kerja ngan orang.
-Eh boleh sebenarnya bekerja dengan orang, cuma sebab saya dah biasa berdikari, jadi rasa semua benda  boleh buat sendiri. Payah nak terima arahan? Setuju...ehm...tapi kadang-kadang la.

9. PEMAAF & CARING

tidak dinafikan anak no 2 ni pun
pemaaf dan caring.TAPI awas jangan bagi diorang marah kalau diorang marah faham saje lah.
-Ni betul dengan diri. Senang sungguh nak maafkan orang dan mudah tersentuh bila ada orang dalam kesusahan. Kadang-kadang tengok muka pun dah tau seseorang tu ada masalah atau tidak. Dah lama tak marah yang sebenar-benarnya sebab saya akan elakkan untuk marah. Marah ni buat kita tak cool. Waktu marah la muka kita paling buruk. Saya kalau marah, paling-paling saya akan cakap tanpa henti dalam beberapa minit. Siapa yang dok ada depan mata masa tu, memang kena tahan telinga. Dah "bebel2" tu, saya tak akan ungkit lagi dah. Lets bygone be bygone :)

10. PAKAIAN
Nak semua up to date.semua nak kemas.
- Dalam berpakaian mesti la nak ikut peredaran zaman, tapi masih menutup aurat dan ikut syariat. Sentiasa kemas untuk menjadikan diri lebih yakin :)

 Sesungguhnya Allah dah cipta setiap orang tu berbeza-beza personalitinya. Tak kisah la anak nombor berapa pun dalam keluarga, setiap orang ada kebaikan dan keburukannya. Bila dah tahu personaliti diri macam mana, yang baik, teruskan, tapi kalau yang buruk tu, cuba-cubalah berubah ^_^

p/s: Anak nombor 2 dalam keluarga ni cool kan? ^_^

1 comments:

Hilal Azmi said...

Wah Wah nampaknye sama..