Tuesday, March 30, 2010

Menghadapi Peperiksaan


Assalamualaikum semua,

sekarang ni UIA tengah demam peperiksaan akhir semester. Saya pun terlibat sama. hehehe....agak sibuk belajar....kononnya la. Semester ni dapat port study group yang baru. dan ada juga orang baru yang join. Sangat seronok sebab tempat tu sangat selesa dari port depan RC :) dan bertambah semangat untuk belajar.

Ada orang suka dan ada orang tak suka nak menjawab peperiksaan ni. Bagi saya, nak tak nak kita memang kena hadapi juga. Tak ada pilihan. Tapi, jangan la nak stress atau emosi sangat nak menjawab tu. Kita perlulah tenang. Kalau kita dah baca buku, Insyaallah, boleh la jawab masa dalam dewan peperiksaan nanti. Kalau tak baca, sudah pasti tak tau nak jawab apa nanti. So, kalau dah sedia, pasti boleh jawab. Relax...sudah.


Kalau dah lepas menjawab satu-satu kertas, jangan la dok fikir lagi kertas tu. Move to others paper. Nanti terganggu untuk menjawab kertas yang lain pula. Lagi satu, jangan nak bising-bising soalan susah la, tak boleh jawab la, jawab sikit la. Jangan la komplen banyak sangat. Bila kita komplen banyak, berkat menjawab exam pun hilang. huhuhu....macam mana tu???? Jangan cepat down. Kita percaya la, kalau kita dah menjawab sehabis baik, Insyaallah, keputusan yang kita dapat nanti macam yang kita jawab dan usaha juga la. 


Lagi satu, jangan dok bandingkan orang lain pandai la, orang lain lagi hebat dari kita la, orang lain dean list semendang la, kenapa orang lain boleh jawab, aku tak boleh jawab. Huhuhu....orang lain tu pun manusia biasa macam kamu juga. Usaha dan tawakal la. Kalau tak usaha macam mana nak berjaya kan????

Okey, selamat menjawab peperiksaan semua. Moga kita semua mendapat Dean List dan DEEN LIST juga. Akhir kata, SELAMAT MAJU JAYA. BUAT SEHABIS BAIK DALAM PEPERIKSAAN NANTI.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


2 comments:

iffahnazifa said...

Cool sentiasa..:D
Mcm org tu..(x merujuk kpd ssiapa)
Hehehe

nadia said...

to iffa: hehehe. idup mesti calm & cool. buat apa nak kelam kabut, buat stress ja :)