Monday, May 9, 2011

Praktikal- hari keempat

Assalamualaikum semua,
Meneruskan hari-hari sebagai pelajar dan wanita bekerjaya sangat mencabar. Saya tak tahu macam mana nak hadapi.  Kadang-kadang tu stress la juga, tapi macam biasa, saya akan maintain cool macam,tak  ada apa-apa berlaku. Sebenarnya, tak bagus juga macam ni. Tapi kan, sejak masuk praktikal ni, macam-macam masalah dan dugaan yang saya hadapi. Sampai saya rasa nak je putus asa dan biarkan apa nak jadi, jadi lah. Ehm… tapi bila di fikir-fikir balik, saya rasa, semua yang berlaku ni banyak melatih dan mendidik saya untuk lebih bersabar dan tahu macam mana nak selesaikan satu-satu masalah.

Betul la kata-kata salah seorang pensyarah saya, dia kata, kaunselor kena pandai kaunseling diri sendiri, baru boleh bagi kaunseling pada orang lain.  Tapi, kalau masalah tu saya tak expect pun nak jadi, tapi berlaku juga, saya pun tak tahu nak buat macam mana. Kaunselor juga manusia biasa yang ada hati dan perasaan. Kadang-kadang puas saya fikir apa silap saya. Apa-apa pun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Allah know Best.

Okey, untuk hari ini, saya di sekolah dari pukul 7.20 pagi sampai 6.40 petang. Penat tak payah kata la. Hari ini tak jadi bagi ceramah kemahiran belajar tu sebab dewan dah ada program lain. Alhamdulillah, lega sangat sebab walaupun dah ready, tapi perasaan takut tu masih ada la. Kalau di fikir-fikir balik, saya ni memang takut nak cakap depan orang ramai. Dah tak biasa, jadi ada rasa tak confident tu. Tapi tadi kena cakap juga masa perhimpunan petang. Cikgu kaunseling petang jemput kami perkenalkan diri. Huhuhu…nervous giler masa tu. Jantung ni berdegup pantas je. Saya cuba kawal untuk bercakap selambat yang mungkin sampai saya tak tahu nak susun ayat macam mana. Hentam sahaja. Tu pun, cik Ann kata saya cakap laju. Dia kat belakang dah suruh saya slow. Tapi saya tak dengar pun dia cakap. Huhuhu…Okey,saya ni memang jenis cakap laju-laju macam bullet train. Tapi, tadi saya dah guna low speed pun. Tapi, mungkin benar saya cakap agak laju kot sebab saya macam ada terdengar yang cikgu-cikgu kat situ tu kata, saya cakap lajunya. Hehehe.. ye la kot. Tapi bila tanya pendapat adik cik Ann, dia kata saya cakap dengan penuh confident. ^_^ .Hari ini saya belajar satu kemahiran baru iaitu bercakap di hadapan. Apa yang perlu saya improve adalah kawalan kepantasan saya bercakap. Kena cakap perlahan sikit, takut orang tak faham apa saya cakap dan juga takut mesej tak sampai. Macam mana nak berlatih cakap perlahan eh?

Oh ya, pagi tadi ada cikgu praktikal dari UPSI lapor diri kat sekolah. Ramai juga la. Saya rasa diri ni sangat kecil bila nak perkenalkan diri kat mereka tu. Depa tu dari UPSI, mesti mantap bab-bab mengajar ni,  tengok muka masing-masing confident je. Depa memang ada tokoh nak jadi cikgu. Kami ni, apa lah sangat. Nak berbangga jadi pelajar UIA, tapi tah la. Saya masih rasa apa yang saya belajar di UIA sangat sikit berbanding universiti lain dalam bidang bimbingan & kaunseling ni la. Saya rasa banyak benda yang kami tak belajar tapi saya jumpa dan hadapi di sekolah. Percanggahan yang sangat memeningkan  kepala saya. Owh... sangat penat juga untuk sesuaikan diri dengan situasi. Saya ada juga berbincang dengan cikgu kaunseling di situ, dia kata itu perkara biasa. Dia dulu macam tu juga. Bila dah masuk setting sekolah, memang semua benda kena belajar sendiri dan tengok pengalaman orang lain. Kena pandai-pandai sesuiakan diri degan satu-satu situasi. Bila saya dengar macam tu, saya rasa lega sebab bukan saya je yang rasa macam tu. Benda utama yang saya rasa, di sekolah tak banyak sangat pendekatan kaunseling di gunakan kebanyakkan adalah bimbingan. Pening nak faham. Tapi tengah cuba perlahan-lahan nak faham situasi ni.

Semakin hari kerja makin banyak, tekanan makin meningkat, motivasi untuk bekerja juga makin menurun. Kalau dah ada keinginan nak dapat mood bekerja dengan aman dan seronok, pasti akan ada benda atau hal yang akan halang. Hati saya yang mulanya besar terus jadi kecik. Saya sendiri pun tak tahu kenapa. Tengah mencari jawapan di sebalik persoalan ini? Huhuhu...


Okey, Sekian terima kasih.

No comments: