Assalamualaikum semua,
dah tengok ke filem Ombak Rindu? ada kawan saya post kat FB kata dia dah tengok 4 kali. Hohoho...dasyat kan. Kalau dah tengok banyak kali memang best la kot. Dengar kata, ramai yang dah pi tengok. Menangis-nangis tak cukup tisu katanya. Dua tiga hari ni, saya ada terjumpa dengan beberapa orang dan mereka bercerita pasal filem Ombak Rindu ni. Siap boleh tanya, saya dah tengok ke belum. Hehehe...macam silap orang je tanya saya macam tu. Tak apa lah. Janji mereka bahagia ^_^
Kenapa saya tiba-tiba bercerita tentang Ombak Rindu ni? Ehm... dulu masa zaman sek men, novel Ombak Rindu memang popular. Saya sendiri ulang baca berkali-kali. Sangat suka Hariz walaupun dia tu agak jahat. Tapi bila dia baik, rasa macam dia sangat romantis kot. Sedih sangat untuk Izzah sebab menjadi mangsa keadaan. Tak suka pada Mila yang gedik. Dulu saya rasa novel ni adalah novel yang paling best yang pernah saya baca. Itu pandangan seorang yang masih berumur 14 tahun di kala "zaman Jahiliyyah". Tak silap saya, novel Ombak Rindu ada sambungannya. Hariz hilang ingatan, pastu Mila kawen dengan orang lain, dan tak ingat dah. Tapi yang pasti, keterujaan nak tau kisah Hariz dan Izzah memang tinggi. Tapi bila di filemkan, saya rasa biasa kot. Tambahan pula macam-macam kontroversi yang ada tentang filem ni. Saya tak nak cerita pasal kontroversi, tapi nak cerita pasal lain. 
Saya tertarik dengan artikel akhbar Utusan tentang filem Ombak Rindu. Ia membuka persepktif saya tentang dunia filem dan penulisan. Jom baca, semoga ia menambah pengetahuan dan membuat kita lebih berfikir dan bijak menilai. 
Ombak Rindu tragedi murahan
DALAM kebudayaan Barat, seni persembahan genre drama Greek menerapkan
 unsur tragedi sebagai asas penciptaan karya seni persembahan atau 
tulisan. 
Merujuk karya ilmiah berjudul Makna Kebahagiaan dan Pengalamannya 
dalam Islam oleh Prof Muhammad Naquib Al-Attas, Tokoh Melayu Terbilang 
2011 merumuskan unsur tragedi bukan lagi wujud dalam bentuk seni, malah 
ia wujud dalam pengalaman sebenar yang dialami oleh masyarakat Barat.
Menurut al-Attas, “Seakan-akan dalam pengalaman dan kesedaran itu 
diada-adakan berterusan rasa bersalah-durhaka yang menghantui mereka, 
yang diajarkan oleh agama sebagai dosa asal yang dilakukan bapa kepada 
segala insan, yang telah tersilap langkah terpikat oleh peluang yang 
disodori godaan si penghasut yang mahu menyaksikan kejatuhannya dari 
rahmat Tuhan.”
Selanjutnya, kejatuhan bapa segala manusia ke lurah kehinaan sebagai 
“Suatu sumpahan berterusan ke atas anak cucu dengan rundungan berterusan
 menyebabkan mereka merasa bersalah dan sentiasa menyakiti hati dan 
fikiran mereka sendiri sepanjang zaman.”
Selepas dibuang ke dunia, seperti pada babak pertengahan karya seni, 
peranan mereka tetap “Bertelagah dan melakukan keganasan”. Tambah 
al-Attas, “Ketagihan pada tragedi dan seni yang memperlakonkannya 
sedemikian laku sehingga agama sekalipun terpaksa ditempa dalam acuan 
tragedi.
Dunia bagaikan pentas besar di mana insan merekacipta, melakonkan dan
 menyaksikan drama (lakonan) hidupnya sendiri demi menghasilkan kelegaan
 diri mereka daripada rasa takut dan hiba akan kesengsaraan diri.” 
(khatarsis).
Al-Attas merumuskan, “Tragedi bukan lagi suatu bentuk seni, kerana ia
 telah memberi kesan nyata kepada kebudayaan dan kerohanian Barat pada 
semua zaman.”
Lebih jauh lagi, fahaman humanisme dan sekularisme yang muncul pada 
Zaman Pertengahan di Barat, “Beransur serempak dengan munculnya falsafah
 dan sains sekular yang telah menjadikan tragedi menggantikan agama 
sebagai jalan untuk memartabatkan keluhuran insan.”
Pengalaman tragedi dalam masyarakat Barat ini dijelaskan al-Attas 
dalam pengalaman Barat terhadap golongan gereja dan golongan pendeta 
Kristian yang sudah pastinya berbeza dengan pengalaman Islam.
Filem Ombak Rindu arahan Osman Ali bermula tragedi Ustazah Izzah 
dihantar bapa saudaranya Taha kepada Kelvin, pemilik kelab malam sebagai
 pelayan kelab dan pelacur sebelum dibeli oleh Hariz sebagai perempuan 
simpanannya. Babak awal memaparkan alam yang indah dan disusuli Ustazah 
Izzah membaca doa selesai membaca al Quran.
Di kelab malam, Ustazah Izzah dicengkam rahangnya oleh Kelvin dan 
orang-orangnya lalu dituangkan arak ke dalam mulut Ustazah Izzah. Baju 
kurung Ustazah Izzah dikoyak oleh Kelvin lalu pengsan. Apabila sedar, 
Izzah melihat Hariz menanggalkan bajunya dan meratah tubuhnya dengan 
mata nafsu haiwannya.
Ustazah Izzah bersikap “pasrah” untuk dirogol Hariz. Ustazah Izzah 
memaut kaki Hariz merayu-rayu meminta agar dirinya dibeli oleh Hariz. 
Ustazah Izzah diperlakukan sebagai wanita murahan, sehingga meminta 
Hariz menjadikannya sebagai isteri, namun sanggup dinafikan hak-hak 
sebagai isteri demi menikmati hubungan seks halal. Mereka menikah di 
Selatan Siam. 
 Tragedi identiti dan nilai merujuk pada sifat zahir dan batin diri 
sebagai watak penjahat yang dipenuhi nilai keji seperti khianat, 
penipuan, pura-pura, munafik dan penonjolan sifat haiwan. Pernikahan 
Hariz dan Izzah dirahsiakan daripada ibunya oleh Pak Dollah dan 
isterinya. Mila sebagai selebriti yang baharu pulang dari luar negeri 
bercakap rojak dan Datin Suffiah yang berambut warna mengerbang, 
mendedahkan pangkal dada merupakan watak yang dicengkam tragedi identiti
 dan nilai yang kronis.
Wafiah, sahabat Hariz tiba-tiba muncul memeluk Hariz kecewa akibat 
cinta, merupakan watak tragedi nilai dan identiti. Taha juga mewakili 
watak yang mengalami tragedi identiti dan nilai. Pak Dollah dan 
isterinya sebagai watak manusia beragama yang pasif sekadar pembantu 
rumah. Sehingga Pak Dollah muncul tiba-tiba menyatakan Hariz adalah anak
 kandungnya kepada Datin Suffiah sebagai suatu bentuk tragedi identiti 
dan nilai.
Kerangka
Berdasarkan hujah tersebut, nyatalah Ombak Rindu dibikin dalam 
kerangka pengalaman Barat dengan penerapan unsur tragedi secara meluas. 
Penonton sama ada sedar atau tidak disihir dengan tragedi untuk berasa 
simpati kepada Ustazah Izzah. Walaupun ada babak Ustazah Izzah membaca 
al-Quran dalam bilik diintai oleh Hariz semasa Ustazah Izzah masih 
perempuan simpanan Hariz, namun itu bukanlah bukti kuat menunjukkan 
Hariz bertaubat. Hariz hanya simpati pada Ustazah Izzah atas tabiat 
kemanusiaan dan nafsu badaniah sahaja.
Tiada langsung babak memperlihatkan Hariz menunaikan ibadat hatta 
solat. Agama hanya tempelan sahaja. Kemuncak cerita ini ialah pendedahan
 tragedi Pak Dollah-Datuk Suffiah, tragedi penceraian Mila-Hariz. 
Walaupun Hariz dan Ustazah Izzah menaiki kapal layar namun tiada babak 
menunjukkan Hariz berubah menjadi baik kerana agama, melainkan perubahan
 kerana simpati dan nafsu badaniah sahaja terhadap Ustazah Izzah. 
Hal ini berbeza dengan pengalaman Islam dimana Adam a.s yang sedar 
lalu memohon ampun dosanya biarpun terlontar ke dunia. Allah menjanjikan
 kepada Adam a.s dan zuriatnya hidayat dan keselamatan bagi mereka yang 
ikhlas melaksanakan agama Allah. Merajalelanya watak Datuk Suffiah, 
ingkar dan kerasnya Mila dan ketiadaan babak Hariz pulang kepada Allah 
membuktikan filem ini adalah filem tragedi murahan semata-mata.
Manakala citra agama menerusi Ustazah Izzah dalam keadaan terhina, 
ketidakupayaan dan pasrah dalam lembah kehinaan. Agama pada Ustazah 
Izzah hanya pada tudung, kenaifan, mengajar dan membaca al-Quran. Agama 
pada Pak Dollah dan isterinya pada songkok dan pergi haji. Sampai bila 
kita hendak menyaksikan watak Melayu pincang dan keliru? Bilakah kita 
boleh berbangga pada filem kita yang mengangkat keunggulan identiti dan 
nilai jatidiri kita?
Usah tertipu aspek teknikal filem seperti sinematografi, pencahayaan,
 pengarahan dan lakonan sahaja, namun falsafahnya hancur mengaibkan 
orang Melayu dan Islam.
p/s:  mungkin kepada yang dah tengok ada perspektif berbeza tentang filem ni? 
 
 
No comments:
Post a Comment