Saturday, June 27, 2009

ooooo...balik kampung

Assalamualaikum....

sebenarnya nat buat new N3 tp tah la, tak dak topic, sebenarnya ada tapi... tah la. Otak pun makin beku beberapa hari ni. Entah la dh kna syndrom apa.

Insyallah, mlm ni kami sekeluarga nak balik kampung kat Kedah. Balik ziarah sedara mara kat sana, sambil nak perkenalkan ahli keluarga baru kami ni la. Dan sekarang kan musim buah. Alhamdulillah, balik nak makan durian la. Bestnya dapat panjat pokok dan makan buah rambutan atas pokok. opss....hehehehe....

So, doakan kami selamat sampai la, di permudahkan perjalanan, selamat pergi dan selamat balik. Insyallah, lepas balik kampung ni, boleh la buat N3 pasal kampung kn.

ooooo balik kampung, hati giarang.....

Selamat balik kampung tuk Iffa yg dah sampai kampung dia kat Sik tu semalam. Dok umah cuti 2 minggu ni, rehat puas-puas tau. Lepas ni dah nak kena masuk semester baru pulak kn. so, My dear sister, enjoy your holiday....like me !!!!!!


بِسْــمِ اللهِ تَوَكَّـلْتُ عَلَى اللهِ لاَ حَـوْلَ وَلاَ قُـوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ, اَللَّـهُمَّ إِنـِّى اَعُوْذُ بِكَ اَنْ اَضِلَّ اَوْ اُضَلَّ اَوْ اَزِلَّ اَوْ اُزَلَّ اَوْ اَظْلَمَ اَوْ اُظْلَمَ اَوْ اَجْهَلَ اَوْ يُجْهَلَ عَلَىَّ

“Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, wa laa haula wa laa quwwata illa billah. Allahuuma inniy a’uudzu bika an adlilla au udlalla, au azilla au uzalla, au adzlima au udzlima, au ajhala au yujhala ‘alayya”.
(Dengan menyebut Asma Allah, aku bertawakal kepada Allah, dan tidak ada daya maupun kekuatan kecuali dengan Allah. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menjadi sesat dan disesatkan, atau dari tergelincir dan digelincirkan, atau dari menganiaya dan dianiaya, atau dari menjadi bodoh dan diperbodoh”.


سُـبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَ وَ مَا كُنَّا نَـحْنُ مُـقْرِنِيْنَ وَ إِنَّ اِلىَ رَبِّنَا لَـمُنْقَلِبُوْنَ

“Alhamdulillah, subhaanal ladzii sakhkhara lanaa, haadza wa maa kunnaa lahu muqriniin, wa inna ila rabbinaa lamunqalibuun”.
[Segala puji hanya miliki Allah, Maha Suci Allah yang telah menjinakkan bagi kami kendaraan ini, padahal sebelumnya kami takkan mampu menguasainya, dan sungguh kami nanti akan pulang kembali kepada Tuhan kami"]

credit to: http://syariahpublications.com/2006/12/19/dzikir-dan-doa-ketika-berada-dalam-perjalanan.html

Tuesday, June 23, 2009

AhLan wa saHLan ya rejab

Assalamualaikum,
tanpa kita sedari, dah nak masuk bulan Rejab kan. Insyallah besok 24 hb Jun 2009, bersamaan dengan 1 Rejab 1430 H. Lepas bulan Rejab, bulan Syaban kemudian kita akan bertemu kembali dengan bulan Ramadan. Masyallah, terasa pantas benar masa berjalan. Alhamdulillah, Allah masih bagi lagi kesempatan untuk saya teruskan hidup, menikmati nikmat-Nya. Entah masih ada kesempatan untuk bertemu bulan-bulan yang penuh barakat dan fadilat-fadilatnya ini, di tahun hadapan.

Rasulullah Saw bersabda: “Bulan Rajab adalah bulan Allah Yang Maha Agung, tidak ada bulan yang menandingi kemuliaan dan keutamaannya. Di dalamnya diharamkan berperang dengan orang-orang kafir, karena bulan Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan ummatku. Barangsiapa yang berpuasa sehari di dalamnya wajib baginya memperoleh ridha Allah, dijauhkan dari murkanya, dan diselamatkan dari semua pintu neraka.”

Mari sama-sama kita melihat fadilat dalam bulan Rejab;
semoga sama-sama kita dapat jadikan panduan dan mengamalkan serta melipat-gandakan ibadah kita dalam bulan ini. Moga peroleh manfaat bersama.


Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam."

Rasulullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus"

Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah."

Subhanallah, kalau kita dapat mengamalkan segala amalan ini dalam bulan Rejab, Subhanallah, banyak ganjaranya. Moga Allah memberi saya kekuatan untuk melawan diri sendiri, sentiasa berada dalam keadaan sihat, semoga sentiasa berada dibawah rahmat dan berkat Allah SWT untuk beribadat kepada-Nya. Amin. Moga dipermudahkan.

SESUNGGUH NYA KEJAYAAN KITA DUNIA DAN AKHIRAT BERGANTUNG SEJAUH MANA KITA DAPAT MENTAATI PERINTAH ALLAH S.W.T DAN MENGIKUT JEJAK LANGKAH YANG DITUNJUKI OLEH BAGINDA RASUL S.A.W.


WASSALLAM.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Selamat Berjuang


Dapatkanecard NasyidFM Disini


Saya nak ucapkan semoga berjaya kepada sahabat-sahabat saya yang akan menghadapi peperiksaan pada minggu ini dan juga tuk pembentangan projek. Kepada:

my dear sister kat UIA, Iffatullah Ghazali

My beloved friends kat USIM; Intan Zarina Mohd Hashim & Khairun Nisak Saad

My Best friend kat UteM, Nor Fazilah Ramli : moga sukses dan dipermudahkan masa hang nak present projek final hg k.

Dan juga kepada semua yang akan menghadapi peperiksaan.

Bit taufiq wan najah fil imtihan

Monday, June 22, 2009

Sekitar majlis kahwin

assalamualaikum...sekadar nak kongsi cerita masa kenduri kahwin abang.

Alhamdulillah, majlis yang berlangsung pada 20hb Jun 2009 tu berjalan lancar. Memang tak sangka sungguh, ramai sangat orang yang datang. Orang datang bertali arus sampai la petang pun. Mama & abah pun terkejut, mana mai orang yang sangat ramai tu. Ramai tak ramai sampai jalan jam la, tak leh masuk & tak dak parking. Huhuhu...dasyat tak dasyatnya la.

Sebenarnya, ramai sedara mara dari Kuala Nerang yang turun. Maklumla, kenduri pertama. Mesti ramai yang nak datang. Selain sedara mara, kawan-kawan mama, abah, abang, jiran-jiran pun datang meramaikan majlis. Yang bestnya, ramai yang puji makanan dia sedap. Mamak yang masak, mesti la sedap. Rugi sesiapa yang tak datang tu. (nak bagi jeles org yg kat UIA, UTeM & USIM yg tak dpt datang tu)

Masa kenduri ni gak, dapat jumpa balik kawan-kawan abang masa sekolah rendah dulu. Kawan-kawan abang ni merangkap kawan-kawan aku gak sebab aku dulu selalu main ngan dorang ni. Huhuhu...Kiranya terkenang some good days past year back la. Sangat nakal masa tu. Dorang semua pun dah lain. Ada yang dah kerja & ada yang dok belajar lagi. Abang la pecah rekod dulu antara geng-geng dorang ni yang kawen dulu. Ramai yang jeles tau abang kawen dulu.

Aku rasa la kan, buat kenduri kahwin ni sangat penat dan letih. Tambahan pula, kat umah kami ni tak beberapa nak cukup orang nak buat kerja. Terkejar-kejar semua tuan rumah nak buat. Tak ada orang yang boleh di harap nak buat kerja. Tu yang buat aku terfikir, kami ni dok kawasan kampung la gak, tapi orang sekarang dah tak datang tolong masa buat kenduri. Kalau dulu, mesti dah ramai-ramai pakat gotong-royong. Entah la, orang-orang tua mana dah ada kan, tinggal yang muda-muda la. Contoh terdekat la, macam aku sendiri, aku pun tak pernah pi tolong kalau jiran-jiran nak buat kenduri kan. Sebabnya, aku kan sibuk belajar, mana ada masa nak pi tolong-tolong macam tu. Tolong makan bleh la. Agaknya, macam tu juga kenduri kat rumah orang lain pun. so, tak leh nak salahkan sesiapa pun. Sebab tu la orang sekarang pakai katering ja, senang cerita. Tapi, bagi aku la, tak meriah pulak. Tak dak gotong-royong macam tak best. Tak terasa suasana kenduri tu.

Masa kenduri ni la, masa tuk sedara mara tuk berjumpa. Yang jauh, yang dekat semua datang. Terasa ukhwah itu indah sangat. Walaupun kami sekeluarga tak dapat la sangat nak sembang ngan sedara-sedara ni, tapi bila dah tengok dorang datang pun dah gembira. Dah la datang tu bukan dengan tangan kosong, tapi masing-masing bawak macam-macam antaranya kuih-kuih tradisional, ulam; petai, rebung, pucuk yang pelbagai , asam jawa la, asam limau, garam, kunyit, tapai, durian pun ada. Tu la tingginya budi bahasa orang KEDAH yang bagi aku sangat baik dan ramah dan juga mesra. Tak leh lawan negeri lain tau. (idup KEDAH). Walaupun jauh, tapi sanggup datang tu. TERIMA KASIH NA SEBAB MAI.

Bagi aku, da best part is semua tetamu yang datang nak sangat tengok pengatin dari Singapore tu. Tapi, sedia maklumkan, pengantin kan berniqab, jadi tak terkata apa la semua orang. Mungkin kecewa, mungkin terkejut, mungkin tak sangka la. Nasib la, apa nak buat.

Ehm...disebabkan orang yang ramai datang, makanya, token tak beberapa nak cukup. Telur, gula-gula, bag; semua habis. Mintak maaf la kepada sesiapa yang tak dapat.

Pendek kata, banyak gak yang terlebih, yang terkurang masa majlis kenduri ni. Kita kan manusia biasa, memang tak akan dapat nak puaskan hati semua orang. Insyallah, kenduri ni akan di jadikan panduan untuk kenduri akan datang. Ehm...ehm...kenduri sapa lagi kan =)

Setakat ni je kot yang ak nak kongsi. Maaf la, aritu aku sangat sibuk, terkejar kesana-sini, sampai tak sempat nak ambil gambar yang lawa-lawa kan. Gambar-gambar yang kat slide tu je yang mampu dan sempat aku ambil. Insyallah, kalau kawan-kawan nak tengok gambar yang lain tu, bleh contact aku kemudian kan.



Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Perempuan dikahwini atas empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, ke cantikannya dan agamanya. Pilihlah perempuan yang ber agama, nescaya kamu akan diberkati Allah.” (Riwayat Bu khari, Muslim dan lain-lain)

Rasulullah s.a.w menasihati keluarga anak gadis supaya menyegerakan perkahwinan apabila dilamar calon suami daripada kalangan yang beragama dan berakhlak, malah berkemampuan memenuhi hak isteri dan anak.

Sabda baginda bermaksud: “Apabila kamu didatangi sesiapa yang kamu boleh menerima agamanya dan akhlaknya, kamu mesti membenarkannya mengahwini anak perempuan kamu. Jika kamu tidak berbuat demikian, nescaya satu fitnah besar akan berlaku di bumi serta menjadi keburukan dan kerosakan yang berleluasa.”

sekitar majlis kahwin

Assalamualaikum, sebenarnya tengah penat & letih lagi ni. Ye la, buat kerja kenduri kahwin. Nak cerita banyak benda ni, tapi nantilah ye...

Boleh la tengok-tengok gambar yang sempat di ambil oleh orang yang tengah sibuk ni. Huhuhu...Layan je lah.



Saturday, June 20, 2009

sekitar majlis kahwin

just a word: PENAT

PENAT SANGAT-SANGAT TAU !!!!
DAH TAK TERGAMBAR PENATNYA.
HUHUHU...WAITING FOR DA WHOLE STORY YEAH

Thursday, June 18, 2009

Dari Anas bin Malik ra berkata,”Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda bahwa Allah SWT berfirman,

”Wahai anak Adam, selama kamu berdoa dan berharap kepada-Ku, maka Aku mengampuni dosa-dosa lampaumu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, meski dosamu sepenuh langit, namun bila kamu meminta ampun kepada-Ku, pastilah Ku ampuni dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, meski kamu datang kepada Ku dengan dosa sepenuh bumi namun bila kamu menemui-Ku tanpa syirik kepada-Ku, maka Aku akan mendatangimu dengan ampunan sepenuh itu juga."
(HR. At-Tirmizy)

Monday, June 15, 2009

Be Thankful to God! We are lucky!!

If you think you are unhappy, look at them.



If you think your salary is low, how about her?




If you think you don`t have many friends....



When you feel like giving up, think about this man.



If you think you suffer in life, do you suffer as much as he does?



If you complain about your transport system, how about them?



If your society is unfair to you, how about her?



Enjoy life how it is and as it comes.
Things are worse for others and we are most fortunate.

There are many things in your life that will catch your eye
BUT ONLY a few will catch your heart...pursue those...

















ARE YOU STILL COMPLAINING?
Observe around you and be thankful for all that you have in this transistory lifetime...

We are fortunate, we have much more than what we need to be content
Let's try not to feed this endless cycle of consumerism and immorality in which this "modern and advanced" society forgets and ignores are other two thirds of our brothers and sisters.

LET US COMPLAIN LESS AND GIVE MORE


By Al-'Asr (the time).Verily! Man is in loss,Except those who believe (in Islâmic Monotheism) and do righteous good deeds, and recommend one another to the truth (i.e. order one another to perform all kinds of good deeds (Al-Ma'rûf)which Allâh has ordained, and abstain from all kinds of sins and evil deeds (Al-Munkar)which Allâh has forbidden), and recommend one another to patience (for the sufferings, harms, and injuries which one may encounter in Allâh's Cause during preaching His religion of Islâmic Monotheism or Jihâd, etc.).

Saturday, June 13, 2009

Ingat-Mengingati

Imam Anas bin Malik r.a mengatakan : “Bahawasanya bumi setiap hari menyeru dengan 10 kalimat. Bumi berkata :

1. Wahai anak Adam, kamu berjalan di atasku tetapi tempat kembalimu di dalam perutku.

2. Kamu melakukan maksiat di atasku dan kamu disiksa di dalam perutku.

3. Kamu bergurau di atasku tetapi kamu menangis di dalam perutku.

4. Kamu memakan makanan haram di atasku tetapi semua ulat-ulat akan memakan dagingmu di dalam perutku.

5. Kamu bergembira riang di atasku tetapi kamu akan merasa susah di dalam perutku.

6. Kamu mengumpulkan barang haram di atasku dan kamu akan hancur di dalam perutku.

7. Kamu sombong di atasku tetapi kamu menjadi hina dan remeh di dalam perutku.

8. Kamu berjalan dengan seronoknya di atasku tetapi kamu akan bersedih di dalam perutku.

9. Kamu berjalan di dalam cahaya di atasku tetapi kamu akan berada di dalam kegelapan yang gelap gelita di dalam perutku.

10. Kamu berjalan beramai-ramai di atasku tetapi kamu akan duduk bersendirian di dalam perutku.




Disebutkan di dalam hadis bahawa kubur itu akan menyeru 3 kali pada setiap hari :

1. Aku adalah rumah terpencil, rumah binatang buas, rumah kala jengking dan rumah ular.

2. Aku adalah rumah yang gelap.

3. Aku adalah rumah ulat-ulat.



Diterangkan di dalam satu riwayat yang lain, bahawa kubur menyeru sebanyak 5 kali setiap hari :

1. Aku adalah rumah yang terpencil, maka hendaklah kamu membaca Al-Quran.

2. Aku adalah rumah yang gelap gelita, maka terangilah aku dengan solat malam (tahajud dsb).

3. Aku adalah rumah debu dan kotor maka bawalah amal soleh.

4. Aku adalah rumah ular berbisa, maka bawalah penawarnya iaitu “BISMILAHIR-RAHMANIR-RAHIM” dan cucuran air mata (kerana takutkan Allah S.W.T).

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka perbanyakkanlah bacaan “Laa Ilaaha Illallah Muhammadur Rasulullah” di atasku (semasa hidupmu), agar kamu dapat memberikan jawapan kepadanya.

Perlulah diketahui bahawa ingat mengingati kepada hari akhirat itu merupakan satu perkara yang dituntut oleh ISLAM dan amat diperlukan untuk menyucikan dan membersihkan hati manusia. berpandukan ayat : "Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman". [azZariyaat:55]

MOga peroleh manfaat bersama.
May Allah Bless

Taaruf Cinta

Ramai orang berpandangan,
Kita perlu bercinta untuk mengenal pasangan,
Tanpa perkenalan,
Mustahil cinta bertandang,
Tanpa percintaan,
Mustahil keserasian dikesan,
Mereka sebenarnya terlepas pandang,
Dalam Islam ada taaruf dalam tempoh risik dan bertunang,
Yang melibatkan mahram bukan berdua-duaan,
Taaruf itulah mendedahkan keserasian,


***a takrif ‘taaruf’ dan ’serasi’ dalam fikiran manusia berlainan,

Islam mengajar manusia taaruf yang ada sempadan,
Terpelihara dan terjaga dari kemaksiatan,
Bukan taaruf melalui bercinta sakan,

Islam mengajar serasi dengan ajaran Tuhan,
Bukan serasi dengan kehendak pasangan,

Cinta al-Rahman menjana kebahagiaan,

Lantaran itulah,
Batasan-Nya tidak boleh dipermainkan.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Thursday, June 11, 2009

Sebuah Permegian.......

Assalamualaikum, sekadar berkongsi:

Awal pagi tadi, saya dapat SMS dari seorang sahabat

"Akak, saja nak kongc cerita. Kwn sy yg kt Mesir tu, kwn dia Xcident. Teruk, akak. Akak doakan dorang selamat ye"

Dalam hati saya berdoa semoga Allah pelihara mereka.

Pada tengah hari tadi, saya berkesampatan YM dengan sahabat saya tu. Katanya, salah sorang dari mangsa kemalangan tu meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.

Dan yang meninggal tu budak Penang. Saya cuba tanya lebih lanjut tentang allahyarham, tapi sahabat saya ni tak tahu sangat. Saya ni sangat la curious nak tahu. Ye la, mana tau kot-kot kenal, budak sekolah lama dulu ke.

Petang tadi saya cuba-cuba surf dan cari maklumat tentang kemalangan tu. 5 pelajar yang terlibat. Mereka dalam perjalanan pulang dari Ain Sokhna. Kereta yang mereka naiki hilang kawalan lalu terbabas dan terlanggar pembahagi jalan dan terbalik ketika cuba memotong sebuah lori.
Pelajar-pelajar yang terlibat:

1. Mohamad Saif Bin Jamaluddin - Tahun 2 - dalam keadaan stabil.

2. Abdul Rahman Bin Ramdzan - Tahun 3 - masih kurang stabil.

3. Muhammad Akram Bin Abd Kadir - Tahun 3 - masih kurang stabil.

4. Muhamad Fitri Bin Tokiran - Tahun 3 - dalam keadaan stabil.

5. Muhammad Ammar Bin Zulkifli - Tahun 3 - telah kembali ke Rahmat-ALLAH.


Semasa saya mencari maklumat ini, saya terjumpa blog allahyarham Ammar. Subhanallah, ramai sahabat-sahabatnya yang meninggalkan komen. Walau tidak mengenali arwah, saya dapat rasakan dia seorang yang baik dan disayangi oleh semua orang. Antara komen yang terkesan di hati saya ialah:

salam. rakan-rakan bloggers
gunakanlah website yang
penuh ilmu ini sebaiknya.
semoga allahyarham Ammar
mendapat pahala ilmu yang
diajarkan kepada org dan
diamalkan.


Benar sekali. Hanya amal baik dan ilmu kita yang mampu menolong kita di sana kelak. Entah la, walau saya tak kenal pun arwah ni, tapi saya agak terkesan dengan pemergianya. Sebabnya, mungkin dia pergi pada usia yang muda, ketika menuntut ilmu di bumi ambiyak, dan mungkin dia harapan semua org. Sungguhla, Allah lebih sayangkan arwah. He Know the best, right?

Sebenarnya, banyak lagi komen-komen yang di tulis. Pabila membacanya, membuat hati saya berasa sedih dan hiba. Insaf dan merenung diri. Kematian akan berlaku pada setiap makhluk, cuma awal atau lambat sahaja. Yang pasti detik itu akan tiba. BERSEDIAKAH AKU?

Maklumat yang saya baca, jenazah beliau akan tiba di Malaysia hari ahad ni. Umminya juga menyuruh, sesiapa sahabat-sahabat yang berada di kawasan sekitar supaya menghadiri majlis pengebumian tersebut. Moga Allah mencucuri roh beliau dan menempatkannya di kalangan orang-orang yang soleh. Amin.

Marilah kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat arwah Dr Muhammad Ammar Zulkifli. Dan sama-sama kita doakan kesejahteraan pelajar-pelajar yang masih tidak stabil itu.

"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Dan sesungguhnya pada hari kiamat nanti segala pahalamu akan disempurnakan. Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya dia telah mendapat kejayaan yang sebenarnya. Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan kesenangan yang memperdayakan" ( Aali Imran: 185 )

sumber:
http://www.kalam-puncak.blogspot.com/
http://perubatan.org/

Wednesday, June 10, 2009

Penyakit Hati

Maaf la tak ada enty baru. Agak sibuk sikit. Entah la sibuk dok buat apa la. Bukan saya yang nikah pun. Ehm...tadi tengah buat "blog tour", terjumpa la artikel ni. Tentang penyakit hati. Masalah hati ni bukan sakit hati macam hepatitis C tu, ni lagi teruk kalau tak di rawat dari awal. Sama-samalah kita periksa balik hati. SOAL HATI kita, di level manakah kita berada.

Hati kite adalah raja, apabila Raja sakit, die akan turun tahkta, dan akan diganti dengan orang lain..Maka siapakah pengganti itu???

Dia adalah makhluk penjahat dan nafsu..



Apabila hati sakit, segala amalan yang telah dijanjikan Allah akan nikmat syurga tidak diambil berat.( eg: rase malas nak buat pkr2 sunat spt solat sunat, pose sunat dll)

Contohnye seperti orang sakit, kalau kite hidangkan kek or mknn yg best2 pun, mereka takkan ade selera untk makan.

Virus penyebab penyakit hati adalah disebabkan dosa kite sendiri.

Antara level2 dosa;

Level 1- mula2 rasa bersalah

Level 2- dah rasa biasa dengan dosa

Level 3- rasa seronok dengan dosa

Level 4- pembela kepada dosa


dan level 4 adalah tahap sakit kronik..plu masuk icu

How to detect penyakit hati ni?

1) Apabila tertinggal amalan baik,kita tak rase sedih

2) Bile wat dose tak rase ape2 or tak rase menyesal


- dipetik dari kata2 Syeikh Ibnu Athoilah

How to cure this problem???

1) Carilah hatimu ketika membaca Al-Quran

2) Jika tak temui, carilah hatimu ketika melakukan solat

3) Jika kau tak temui, carilah hatimu ketika duduk mengingati mati

4) Jika tak jumpe jgk berdoalah kepada Allah supaya dikurniakan hati yng baru kerana ketika itu hatimu dh takde func dh.

- dipetik dari kata2 imam Al-Ghazali

amik kat : http://camarhijau.blogspot.com

Tuesday, June 9, 2009

CATATANKU Sekitar Majlis

Alhamdulillah, kami sekeluarga dah selamat sampai di Pulau Pinang. Penat dan letih. Ye la, dah 5 hari kami bermusafir. Bertolak dari hari Khamis dan sampai balik Isnin malam. Jauh sungguh Johor tu ye. Dah lenguh-lenguh dok dalam kereta tu.Perjalanan yang banyak dugaan juga.

Sungguhla, kita ni manusia biasa. Kita mampu merancang, dan hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Macam perjalanan kami ni la. Siapa sangka kereta yang kami naiki ni rosak di tengah jalan. Terpaksa pula abah tukar alat ganti. Perjalanan tertangguh selama 1 jam juga. Sebab kereta agak meragam, kami sampai di KL dah agak malam. Patutnya kami perlu singgah di Kajang, tapi tak jumpa jalan. Allah uji lagi. Kami sesat, entah lebuhraya mana kami dah masuk pun tak tau. Gelap malam dan keadaan kereta yang ala-ala tu menyebabkan kami meneruskan perjalanan terus ke Negeri Sembilan. Memang dari awal dah di rancang untuk tidur di rumah saudara di N9 tu.

Rancangan awal kami akan bertolak ke Johor awal pagi Jumaat. Tapi, apa yang di rancang, Allah tak izin. Kereta perlu di hantar ke "hospital". Lewat petang baru siap. Lebih kurang pukul 8 mlm baru kami bertolak ke Johor.Alhamdulillah, perjalan lancar sahaja. Dah tak ada masalah. Sampai di Johor lebih kurang pukul 12.30 mlm. Alhamdulillah, kami rombongan pengantin selamat sampai. Kalau difikir-fikir balik, rasa macam buang masa saja dok tunggu kereta siap. Banyak lagi persiapan yang perlu di buat, yang tak selesai. Mama, abah dan abang risau sangat. Macam-macam la perasaan tu. Tapi tu la kan, mungkin ada hikmah di sebalik ujian yang di beri.

Besoknya, kami hanya dok kat rumah yang disediakan sahaja. Pagi tu gak kami perlu siapkan barang-barang hantaran. Petangnya, kami di jemput oleh mak pengantin perempuan untuk makan tengahari. Alhamdulillah, rezeki tu. Ehm....sesuatu terjadi di luar dugaan. Amu (pak cik k.nur) dengan selambanya panggil tok kadi yang akan akad nikah abang malam nanti. Dia nak selesaikan dokumen tuk malam ni. Kiranya, dia buat sesi tandatangan saksi, wali, etc. Masa tu juga di buat sesi penyerahan wali kepada kadi tuk di nikahkan. Patutnya perlu formal la.Huhuhu....selamba sungguh Amu K.Nur ni. Dah la masa tu abang & k.Nur pakai sempoi ja. Akak kata, tudung yang dia pakai tu pun tak iron. Amu k.nur ni memang la, sepontan je. Hehehe....yang tak tahan tu, masa tu gak abang kena baca taklik. Kiranya malam nanti tinggal akad nikah je la. Tak dak sesi tandatangan dah. Dan, secara teknikal nya, pernikahan tu dah sah. Cuma belum akad la.Tapi kan, kalau nak dikira, petang tu dah boleh akad, sebab semua dah ada kan. Hehehe....

Akad nikah di adakan di surau sekolah Amu k.nur. Meriah juga, ramai yang datang. Penuh surau tu dengan saudara mara dari Johor dan juga Singapore. Alhamdulillah, dengan sekali lafaz je, dah sah la abang menjadi suami k.nur. TAHNIAH, SELAMAT PENGANTIN BARU. Lepas akad nikah tu, tok kadi baca zikir munajat, sama-sama di ikuti oleh semua tetamu. Moga pernikahan ni di berkati Allah. Kemudian, diadakan pula tazkirah ringkas. Subhanallah, pernikahan yang mengikut islam. Mana ada sekarang orang buat lepas akad nikah dibaca zikir munajat dan tazkirah ringkas. Lepas tu, acara makan-makan la. Alhamdulillah, semua dah selesai.

Besoknya, hari Ahad, diadakan majlis kenduri. Meriah sungguh majlisnya. Ramai yang datang. Makanan pun best. Tapi yang menarik tentang majlis tu, setiap tetamu di beri telur pindang dan juga nasi barakat. Nasi barakat tu, nasi kenduri yang dibungkus untuk di bawa pulang oleh tetamu. macam bagi cendera hati la. Kalau kenduri di Penang, kita akan dapat beg yang ada kuih dan telur. Kiranya macam tu la. Ehm....dah jarang orang bagi nasi barakat ni. Kalau kat Penang ni, tak penah jumpa lagi la. Telur pindang pun best. 1st time makan ni. Sedap gak. Sebelum ni, dok tengok dalam tv ja, Alahamdulillah, akhirnya dapat juga makan. Yang tau, memang ambil masa yang lama tuk buat telur pindang ni.

Lepas zuhur, kami bertolak pulang la. Tinggal la abang kat sana. Hehehehe...ye la, pas kenduri ni, dia nak pi berjalan-jalan di rumah saudara di Singapore pula. Dia habiskan cuti sekolah kat sana. Kami tak terus balik Penang, kami singgah tidur di Kajang. Pagi besoknya, kami pi Nilai , shoping sikit-sikit. Huhuhu....

Dah banyak bercerita ni, bolehla tengok gambar pula. Gambar-gambar yang di ambil oleh jurukamera berkaliber ni.

Wednesday, June 3, 2009

kad kawen

Assalamualaikum… sekarang tengah sibuk sikit dekat rumah ni. Ye la, nak buat kenduri kahwin. Aku sebenarnya masih tak percaya yang abang aku tu bakal kawen. Tapi bila dah tengok kad kawen ada nama abang, aku terpaksa percaya la. Huhuhu…

Ari ni kita orang tolong lipat kad jemputan. Baru je siap. Ada ke patut kenduri 20hb ni, tapi Jumaat lepas baru pi tempah kad. Alhamdulillah, kad dapat disiapkan dalam masa yang cepat la gak. Mula-mula kata siap dalam 10 hari. Tak ke haru tu. Apa-apa jela.

Nak lipat kad tu pun haru sungguh. Kata abang, kena lipat lawa-lawa. Tepi bagi sama. Adoi la, Mr Perfectionist tu sorang. Jahat gak aku. aDa je kad yang aku lipat tak sama.

So, here da kad kawen. Lawa tak? Abg ak la pilih ni. Dah kenduri dia kn.



ni pula kad pihak perempuan.



kami bakal bertolak ke Johor, Insyallah hari khamis ni. doakan segalanya berjalan lancar. moga di permudahkan segala-galanya.

Johor....here we come.

Monday, June 1, 2009

ubat gigi oh ubat gigi....

Adakah anda dah tengok iklan colgate yg bru? ayat yg sy ingt adalah

Dr: ubat gigi Puan berflorida?
Ibu: tak pasti, yang pasti halal
Dr: Ubat gigi bukan saja halal tapi perlu ada florida untuk lindungi dari kaviti


saya pun terfikir juga la, apa sebenarnya fungsi florida tu. bla dok gosok gigi kt blik air tu, saya dok belek2 juga la. memang ubat gigi yang "halal" ni tak ada florida. saya pakai ubat gigi HPA ye. saya pun terfikir gak la. saya nak kongsi apa yang saya jumpa. bagi saya amat memeranjatkan. lepas ni, sama-samalah kita periksa dahulu kandungan ubat gigi kita itu.


APA ITU FLUORIDA?

Fluorida merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Fluorida merupakan racun tersembunyi (seperti sianida) yang memudaratkan, bertoksik dan mampu berkumpul sungguhpun hanya sedikit ditelan.

MENGAPA FLUORIDA BERBAHAYA?
Pentadbiran Makanan & Ubatan Amerika (FDA) menganggap fluorida sebagai "ubat baru yang tidak diluluskan" kerana tidak ada bukti mengenai keselamatan mahupun keberkesanannya.
Sesetengah kumpulan berkepentingan awam seperti Akademi Antarabangsa Bagi Ubatan, Makanan & Toksikologi (pertubuhan bukan kerajaan Kanada yang membiayai penyelidikan mengenai bahan bertoksik yang digunakan dalam pergigian) telah mengkelaskan fluorida sebagai "ubat untuk pergigian yang tidak diluluskan" disebabkan kadar keracunannya tinggi.
Satu tinjauan yang dijalankan pada tahun 1997 dengan bantuan pengeluar ubat gigi dan Persatuan Pergigian Amerika Syarikat mendapati purata orang yang memberus gigi dengan ubat gigi berfluorida walaupun sedikit (1 gram) mengikut sukatan yang disarankan, menelan antara 0.3-0.4 mg fluorida setiap kali memberus gigi.
Ini bermakna anda menerima hampir separuh daripada kadar harian fluorida yang diterima cuma dengan memberus sekali sehari, tanpa membabitkan sumber lain.

MENGAPA KITA TIDAK MEMERLUKAN FLUORIDA PADA UBAT GIGI?

Dos fluorida harian yang diterima melalui pemakanan sudah mencukupi keperluan seseorang. Pihak berkuasa di Malaysia telah menambahkan fluorida kedalam sistem bekalan pengairan dan oleh sebab yang demikian, setiap titis air dalam bentuk teh, kopi, minuman berais dan sebagainya menyumbang kepada penambahan fluorida sedia ada. Makanan harian seperti sayuran juga terdedah kepada fluorida melalui racun serangga dan lain-lain. Fluorida juga terdapat pada tulang ikan seperti ikan bilis dan sardin. Sebagai rumusan, makanan lazim harian telah membekalkan sumber fluorida yang mencukupi untuk keperluan kita. Oleh sebab yang demikian, kita tidak lagi memerlukan tambahan fluorida melalui ubat gigi atau ubat kumur dan ini akan mendatangkan kemudaratan terhadap kesihatan seseorang itu.

FLUORIDA MAMPU MENYEBABKAN:

- Kematian
- Kanser
- Ruam Kulit
- Luka Kanser
- Kelunturan Warna Gigi
- Masalah Gastrik
- Penyebab atau Membantu Menyebabkan Kerapuhan Tulang
- Keracunan Saraf
- Kanser Tulang
- Keretakan Tulang
- Membantu Menyebabkan Kekurangan IQ di Kalangan Kanak-kanak
- Meransang Masalah Buah Pinggang di Kalangan Pesakit

BAHAYA KEPADA KANAK-KANAK?-SEMESTINYA!

Memandangkan fluorida mampu meresap menerusi gusi dan kanak-kanak di bawah usia 7 tahun yang menelan 50% daripada ubat gigi ketika memberusnya (mengikut kajian), dan memandangkan fluorida turut terkandung dalam air dan pelbagai produk lain (seperti ubat kumur), kita terus terdedah kepada risiko kanser apabila memakai ubat gigi berfluorida.



Sebarkan pada rakan-rakan | Dapatkan code widget banner ini



sumber: http://www.muslimconsumer.org.my/fluorida/