Tuesday, April 5, 2011

Praktikal- hari kedua

Assalamualaikum semua,
Hari ini saya pergi sekolah pukul 11 pagi sebab dah bagitau semalam kat pengetua saya dan Ann jadi nak pergi untuk sesi petang. Maka, pagi tadi seronok la sebab dapat tidur lebih dan Alhamdulillah dapat la rehat lebih sikit sebab dah masuk lewat sekolah.walaubagaimanapun, bagun pagi dengan tak ada perasaan nak pergi sekolah langsung. Serius, kenapa la tak ada perasaan teruja walau sedikit. Saya tak tahu macam mana nak hadapi lagi 26 hari yang mendatang kalau macam ni la hari-hari. Huhuhu… 
 
Sepanjang pagi dari bagun pagi sampai la saat nak bergerak ke sekolah, dalam kepala dok berfikir dan susun ayat macam mana nak bagitau kat ketua kaunselor tu yang jadual kami nanti akan jadi pagi dan petang. Jadual kami nanti akan jadi hari Isnin dan Rabu akan ke sesi pagi bermula jam 7.20 pagi – 1.15 tengah hari. Kemudian petang jam 2.00 – 5.00 petang akan ke UIA untuk kelas Moral Teaching 1. Untuk jadual hari Rabu dan Khamis masa kami akan bermula 7.20 pagi – 6.40 petang. Giler penat la nanti. Tapi nak buat macam mana, terpaksa la berkorban macam ni. Susah dulu, senang kemudian.

Macam-macam perasaan, gerun, cuak, berdebar tak tahu nak cakap kat ketua kaunselor tu macam mana. pasal jadual baru kami yang memeningkan ni. Saya bukannya apa, tak best la kan, kita dah pi praktikal tempat orang, lepas tu nak ikut jadual sendiri pulak. Ehm…dalam hati tak henti-henti berdoa. Segala ayat quran dan doa untuk lembut hati dah baca. Bila tengok je muka dia, terus tak jadi. Sebenarnya, masa kami sampai, semua kaunselor ada kat dewan sebab ada pameran dari IPT. Jadi, kami pun lepak kat sana juga la. Bila nampak je dia dalam dewan tadi, semangat berkobar-kobar yang dari rumah tadi terus menurun. Hati yang tadi dah besar, tiba-tiba jadi kecil. Tak tahu nak cakap macam mana. 

Dari pukul 11.15 sampai 12.30 juga la kami dok dalam dewan tu. Dalam jangka masa tu, apa yang nak cakap belum terluah. Awat tak tau payah sungguh nak cakap. Saya pandang Ann, Ann pandang saya, kemudian dua-dua tersengih. Akhirnya, tercakap la juga bila dia dok berkemas-kemas nak balik. Bila dah mula cakap, terus cerita perancangan kami ni. Alhamdulillah, dia okey ja. Phew…akhirnya tercakap la juga. Dalam hati rasa, awat la aku tak cakap awal-awal pasal ni. Hehehe...
Apa yang saya belajar untuk hari ini? Ehm…mestilah pasal bagaimana nak memberitahu benda yang penting tu. Ada orang sangat mudah untuk berkata-kata. Dia rasa apa, terus dia cakap. Ada orang sangat berhati-hati bila nak menyusun kata. Saya ni selalu suruh siapa-siapa kalau tak puas hati apa, cakap je terus terang. Tapi, bila datang kat diri sendiri, tak tahu pula nak meluahkan. Hari ini saya juga belajar untuk lebih berani bersuara dan pertahankan apa kemahuan kita. Satu kejayaan untuk diri sendiri ^_^

Ehm…sepanjang hari di sekolah kami hanya merangka program dan jadual sepanjang praktikal. Boring la juga sebab belum dapat klien. Tadi sempat juga la berbual-bual dengan beberapa orang cikgu. Lagi satu masalah adalah, saya ni tak cukup ramah. Saya lebih suka mendengar dari bercakap. Jadi, tak tahu macam mana nak tegur cikgu-cikgu kat situ. Tapi, kalau jumpa atau selisih dengan cikgu-cikgu tu, saya senyum je la. Rasanya, sepanjang praktikal kena belajar bagi ramah sikit kot. Lagipun, saya tengok kaunselor kat situ semua macam ramah dan mesra dengan semua cikgu dan pelajar.

Oh ya, hari ini keputusan peperiksaan semester lepas dah keluar. Sedih dan berdebar-debar nak tengok keputusan, tapi apa kan daya, masa tu masih lagi ada di sekolah.  Balik sekolah ja, 6.30 tadi terus on laptop. Tapi, line UIA pulak jam, tak boleh masuk web UIA. Takut dan berdebar makin bertambah. Tak sabar-sabar nak tengok. Apa-apa pun, keputusan dah dapat. Alhamdulillah, keputusan masih lagi boleh di bangga kan. Cuma macam saya dah jangka, paper pertama saya mesti teruk sebab masa tu saya kurang sihat. Masa jawab paper tu, saya memang macam dah give up, nak jadi apa jadi la. Jawab sampai habis tapi sikit tak puas hati la. Sebab saya rasa mampu buat lebih baik lagi masa tu, tapi saya tak cukup semangat nak berjuang menjawab paper tu sehabis baik. Tak apa la, rezeki setakat itu sahaja. Paper yang lain, Alhamdulillah okey. Terima kasih kepada semua lecturer saya yang bagi markah yang banyak. Apa-apa pun, cuba lagi semester depan dan kena lebih rajin berusaha ^_^

Sekian coretan untuk hari ini. Terima kasih kepada yang membaca ^_^

2 comments:

AISHA INANI said...

oh ok!
so from now on kite kena try dua skill pentring tuh. berani ckp kemahuan, and be friendly dgn org sekeliling. ngeh2!

thanks kak nad. gut luck yaa!

nadia said...

hehehe...betul2. biasalah kalau berdepan dengan kaunselor yang berpengalaman, kita jadi gerun nak cakap apa yang kita rasa tu. berfikir byk kali juga nak ckp tu. takot...hehehe...

be friendly plus kena jadi tak malu sikit bertegur sapa dgn org sekeliling kita ^_^

TQ aisha.