Monday, August 30, 2010

Ramadhan 20


Assalamualaikum semua,
Salam Ramadhan. Alhamdulillah, hari ini dah masuk hari yg ke 20 kita berpuasa. Diam tak diam dah 20 hari kita berada dlm bulan Ramadhan ni kan . Dan kita dah pun melalui fasa 10 hari pertama iaitu mulanya rahmat,10 hari pertengahan fasa pengampunan, dan 10 hari terakhir fasa kemerdekaan api neraka. Masyaallah, kita dah hampir 10 hari terakhir dlm bulan mulia ni. Kita dah semakin hampir ke penghujung Ramadhan.
Macam mana persiapan kita memenuhi 10 mlm terakhir ni? Atau kita dok sibuk buat persiapan nak beraya. Dok fikir pasal baju raya, tudung raya, kuih raya, kasut raya, tiket raya dan segala kelengkapan nak beraya la. Adakah masa kita byk di habiskan mendengar lagu raya atau kita byk membaca Quran dan berzikir?
Di fasa yg terakhir ni, marilah sama-sama kita berkejar mendapatkan “SALE” yg Allah nak bagi. Tawaran hebat lagi lumayan iaitu Lailatul Qadar. Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Maksudnya, beribadah di mlm itu dgn penuh ketaatan, solat, membaca  Quran, zikir, dan do’a  bersamaan selama seribu bulan, pada bulan-bulan yg di dalamnya tidak ada Lailatul Qadar. Seribu bulan itu bersamaan 83 tahun 4 bulan.
"Carilah Malam Lailatul Qadr pada 10 malam terakhir"
– Hadith riwayat Bukhari dan Muslim –

"Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil
10 hari yang terakhir" – Hadith riwayat Bukhari –



No comments: