Friday, May 6, 2011

Praktikal- hari ketiga

Assalamualaikum semua,
Semalam hari ke-3 kat sekolah tak sempat nak tulis apa-apa kat sini. Banyak mahu di kongsikan. Antaranya, semalam kami dah mula buat sesi kaunseling individu dan juga kelompok. Akhirnya, setelah dua hari yang tak buat apa-apa sangat selain menyiapkan kertas kerja program dan juga pamplet, dapat juga kami buat sesi kaunseling. Sebenarnya, dah saya dah mula risau sebab kami ni macam tergantung sikit, tak di beri apa-apa kerja. Tapi, bila masuk je sesi petang semalam, terus kerja datang mencurah-curah sampai tak sempat nak makan. Alhamdulillah la kan. Tapi, semalam saya sempat makan sekali je waktu pagi, pukul 11.30, nasib makan nasi. Saya dah aim nak makan laksa waktu rehat petang nanti, tapi apa kan daya, tak sempat pun nak turun makan petang tu. Huhuhu… apa-apa pun, saya bersyukur sebab banyak kerja tak apa, kalau tak ada langsung tu yang risau.

Semalam kami dah mula datang ke sekolah ikut jadual kami tu la. Makanya, semalam sehari suntuk di sekolah bermula jam 7.20 pagi sampai 6.40 petang. Heaven kan ^_^. Oh ya, nak cerita juga,  walau saya tak ada rezeki nak makan laksa kat kantin tu, balik rumah dapat makan laksa juga sebab ibu Cik Ann masak laksa. Ya Allah, tak sangka ada juga rezeki nak makan laksa. Itulah, kadang-kadang  tak sangka pun Allah nak bagi rezeki tu macam mana dan bentuk mana. Okey2, cut the crab crap cerita pasal makan ni sebab memang tak akan habis. Hehehe…okey sambung cerita pasal praktikal hari ketiga saya. 

Setakat ni, program kaunseling dah ada 2. Cikgu kaunseling yang petang dah bagi kami untuk kendalikan Ceramah tentang kemahiran belajar dan juga program Perlatihan untuk PRS. Alhamdulillah, tak perlu kami fikir nak buat program apa. Cuma tugas kami buat kertas kerja dan kendalikan semua program tu. Ehm… takut juga sebenarnya sebab saya ni bukanya biasa dok bercakap di depan. Sejak masuk UIA ni saya dah jadi a girl with a few word, cakap bila perlu je. Hehehe… bukankah diam lebih baik dari bercakap. Lagipun, sejak dok belajar kemahiran kaunseling segala, sebagai kaunselor, kena la cakap kurang dari klien sebab kita banyak mendengar. Jadinya, dah terbiasa mendengar, dan kurang bercakap. Sebenarnya, ni pun tak bagus juga sebab bila dah masuk praktikal ni, kaunselor pun kena pandai bercakap terutama berucap di khalayak ramai. Huhuhu…sesuatu yang saya tak pernah buat. Tapi, dah dalam proses belajar kan, jadi kena ambil peluang ni la. Satu kemahiran baru yang saya pelajari.

Ehm…lagi satu kemahiran adalah cara buat kertas kerja. Memang la pernah buat kat UIA, tapi masalah besar adalah di sekolah kena guna bahasa Melayu dan di UIA dah terbiasa dengan English. Kekok sungguh nak susun ayat sebab dah lama tak buat kerja-kerja rasmi guna bahasa Melayu. Hehehe…ni la masalah budak-budak UIA, kalau pi praktikal, ada kejanggalan nak guna bahasa ibunda sendiri ^_^.  Tentang kertas kerja, saya dan Ann Cuma ikut format yang sekolah punya, ayat reka dan cilok sikit dari buku dan juga sumber-sumber yang boleh di ambil. Nak juga guna yang cikgu kaunseling kat situ yang dah di buat sebelum ni, tapi macam tak best plak sebab tak nampak la usaha kita  pulak kan.  Buat je ikut kefahaman sendiri. 

Ehm… lagi apa ya. Oh ya pasal isi kandungan ceramah tu, cikgu kaunseling petang tu cuma bagi tau topik apa yang kami perlu sampaikan iaitu kemahiran belajar seperti kemahiran membaca, kemahiran mendengar, kemahiran mengambil nota, pengurusan masa dll. Dia kata kami mesti banyak bahan, dan boleh ambil dari kawan-kawan kan. Hehehe… semua yang dia cakap tu, kami tak pernah belajar pun di UIA ni dan saya tak tahu pun antara tugas kaunselor di sekolah, kena juga sampaikan ceramah tentang ini. Serius, masa tu macam tak tau apa nak buat juga la. Balik buat research juga la kemudian ada la bahan tu. Tapi tak yakin boleh ke nak sampaikan benda tu semua. Saya bukannya apa, nak cakap pasal kemahiran belajar, tapi diri sendiri belajar pun tunggang langgang je, nak dekat exam baru study, selalu je tidur dalam kelas ~_~ , assingment selalu je lambat hantar, pendek kata saya bukanlah pelajar yang ada sistematik jadual yang boleh di banggakan. Tapi, cikgu tu kata, hampa cakap ja macam mana pun, goreng-goreng pun tak apa sebab depa ni budak-budak tingkatan 1 dan 2. Apa kita cakap, depa percaya ja. Hehehe… memang la boleh goreng, goreng tapi….. diri sendiri pun tak buat macam mana nak suruh orang lain buat kan. Tu namanya umpama ketam mengajar anaknya berjalan betul sedangkan diri sendiri pun jalan senget. Ehm… cabaran gak tu. 

Apa-apa pun, kertas kerja dah siap dan dah dapat kebenaran pun.  Program tu akan berjalan hari Isnin sampai hari Khamis minggu depan, melibatkan pelajar tingkatan 1 dan 2 kalau di tambah bilangan keseluruhan adalah 814 orang. Heaven kan? Saya masih tak percaya nak bagi ceramah depan orang yang seramai itu. Tapi kan, kalau dalam ceramah saya suka je tidur atau terlelap. Nanti kalau masa saya bagi ceramah, ada pelajar yang tidur saya nak buat apa eh? Nak buat cool je ke atau saya akan terasa hati sebab orang tak mau dengar apa saya nak cakap . Ehm….jap gi emo plak. Baik jangan fikir. Tunggu je la minggu depan  ^_^

Lagi apa eh? Oh ya, semalam saya rasa gembira sangat sebab saya rasa bilik kaunseling tu macam homey sangat sebab dapat  buat sesi yang sebenar dengar budak yang ada masalah. Rasa macam kaunselor tetap plak kat situ. Sibuk keluar masuk bilik dan buat kerja lain. Hehehe… suka sungguh sebab dapat kerja. Ehm… tapi kan, serius, masa buat sesi tu, saya tak tahu macam mana nak mula, macam blank je. Mungkin sebab pertama kali kot. Alhmdulillah, bila dah lama-lama tu dah okey sikit kot. Semalam lebih kepada build rapport kiranya sesi sual kenal. Nanti sesi akan datang kena mula rawatan plak dan juga dah kena ada plan. Huhuhu…cuak la juga, ni bukan cubaan dah tapi betul-betul. Apa-apa pun, buku teori Corey kena bukak balik sebab nak faham teori apa yang  nak guna dalam kaunseling nanti. Bukan boleh hentam taram je sembang-sembang kosong. Kalau tak nanti jadi sembang-sembang mak minah la jawabnya. Tu la bezanya kaunseling dengan khidmat nasihat yang lain, kami ada teori yang di pengang semasa proses menolong klien dalam menyelesaikan masalah dia. Bila dah dapat kes semalam,saya  rasa diri ni masih kurang kemahiran kaunseling dan masih lemah bab teori kaunseling. Serius, apa yang di belajar dalam kelas dan juga teori tu tak sama dengan praktikal. Jadi, pandai-pandai sendiri la nak sesuaikan dengan keadaan. Cabaran lagi tu.

Dalam beberapa hari kat sekolah ni, banyak benda yang saya dapat dan belajar. Dalam praktikal ni, saya belajar kena pandai bawa diri dan cepat buat keputusan. Bukanya apa, bila dah dalam setting bekerja, kita bekerja dengan orang yang pelbagai. Jadi expectation masing-masing mestilah berbeza dan bertentangan dengan diri kita dan orang lain. Kita nak puaskan hati semua orang dan juga diri sendiri. Jadi, kena la pandai sendiri  sesuaikan diri dalam satu-satu situasi. Bab buat keputusan pula, apa-apa pun kena cepat. Bila orang bagi kerja, kena cepat bertindak, tak faham tanya, tak puas hati apa cakap, kalau nak apa-apa minta, jangan malu untuk bertanya, jangan malu untuk merendah diri, jangan kedekut untuk berkongsi apa yang kita tahu dan cuba untuk segera untuk tolong apa-apa yang perlu. Itu yang saya belajar. Tak sangka kan, saya seorang yang senyap dan tak banyak tanya ni tiba-tiba jadi ringan mulut dan dah jadi banyak cakapnya. Sekarang ni, saya rasa apa je saya cakap dan luahkan, nak tanya apa, on the spot saya tanya, tak tunggu-tunggu dan berfikir dah, cepat je. Ehm… tahniah untuk diri sendiri. Perubahan yang positif.  Hehehe…semoga sikap ni kekal la sampai bila-bila pun kan.  Amin.  

Itu sahaja untuk semalam. Betullah kata-kata, “Life is process of learning” sebab saya rasa setiap saat ada saja benda yang saya belajar, yang mungkin selama ni saya tak sedar pun.

 Sekadar renungan bersama.

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." (Ali-Imran: 190-191)

Sekian. Wassalam.

2 comments:

Suria Hana said...

Tahniah akak. saya teruja baca ur entri. gerun pun ada. hope dapat dgr cerita dan pengalaman akak sepanjang praktikal ni. good luck dear!!

Unknown said...

Salam akk terima kasih untuk pngalamn yg menarik , walaupun baru sem 4 student kaunseling cerita akk nie buat sye rasa perlu bersedia lebih awal ,