Tuesday, June 28, 2011

Praktikal- Minggu Terakhir_3

Assalamualaikum semua,
Nak bagitau yang saya lagi 2 hari nak tamatkan praktikal. Perasaan sekarang? Ehm…macam-macam tak tau nak cakap. Tekanan kerja sangat banyak. Bukan banyak kerja tapi banyak benda yang belum selesai. Lagi 2 hari dah nak tinggalkan sekolah, tapi macam nak duduk sini 2 @ 3 minggu lagi. Tak tau la macam mana nak buat.

Ehm, tak tau nak cerita apa sebenarnya. Mood tak berapa stabil ni. Dalam kepala, macam-macam dok fikir. Pasal praktikal sudah tentu. Yang menjadi masalah problem adalah nak hadapi final exam subjek Moral. Final exam jatuh pada 1hb 7 iaitu sehari selepas habis parktikal. Heaven tak heaven la. Sampai saat ini, buku belum buka, note belum baca, ulangkaji apatah lagi. Huhuhu… nak study tak ada masa, pagi petang kat sekolah, full day. Balik malam dah letih, tengok kerja untuk esok kemudian tidur. Tah celah mana nak study pun tak tau la. Jeles plak kat kawan-kawan yang dok study. Masing-masing tak sabar nak habis exam.

Ehm… apa lagi eh? Kalau semalam lecturer dari UIA datang menilai, hari ni kami dinilai oleh site supervisor pulak. Takut kot, dia masuk masa kami tengah buat sesi. Mula-mula dia observe Ann buat sesi kaunseling. Saya plak duduk dekat luar, sambil tunggu klien saya juga. Dalam dok tunggu giliran, saya rasa bertambah debar, tak senang duduk, risau, dan macam-macam lagi. Nervous kot bila kita tau ada orang lain bersama dalam sesi. Saya takut tak dapat jadi diri sendiri, saya takut saya tak aplikasikan kemahiran-kemahiran kaunseling, teknik-teknik yang betul dll. Apa-apa pun, semua tu dah selesai. Saya rasa saya boleh buat lagi baik kot. Bila orang dah ada, kita pun jadi tergagap-gagap, tak telus dan macam buat-buat saya rasa. Takut Klien pun terkesan sama. Tapi tadi ok kot. Sebab tadi saya dan klien dah sesi ke-4. Maka, dah terbina hubungan dan kami dah dalam proses peneguhan. (Ehm...macam pelik plak rasa bila guna term Bahasa Melayu untuk menerangkan pasal kaunseling).

Okeylah. Cukup untuk hari ini. Sambung besok pulak.

Sekian. Wassalam.

P/s: Good Luck pada kawan-kawan yang tgh exam kat UIA ^_^

No comments: