Friday, July 31, 2009

Kisah hari Lahir I

Apabila menjelang hari lahir saya, saya rasa macam hari raya. Satu kegembiraan yang tak dapat di zahirkan. Rasa nak senyum sampai ke telinga ja. Rasa dah sampai ke langit kot. Pastu rasa nak bagitau yang hari ini hari lahir kita. Kalau kawan-kawan tak wish rasa sedih je, lagi-lagi kawan-kawan yang rapat dengan saya. Kadang-kadang saya juga harapkan hadiah dari orang. Macam sedih ja kalau tak dapat hadiah. Rasa macam tak di hargai. Pastu malam bufday dok tunggu sapa yang akan wish dulu. So excited to wait. Biasanya abang yang akan wish dulu even saya dok dalam bilik kat atas and dia kat bawah. Tapi tahun ni, dia lambat wish. Orang lain dulu. May be dia dah lupa kot kat adik dia ni, maklum la dah kahwin, dah ada isteri, adik pun lupa la. (abang, orang merajuk ni. Huhuhu)

Apa yang saya rasa ni, masa zaman dulu-dulu la. Eceh…macam sekarang dah tua sangat ja.Huhuhu... Tak sebenarnya, masa zaman saya kecil, masa sekolah dulu-dulu la. Masa tu tak tau cara yang sepatutnya nak meraikan hari lahir. Sekarang dah tahu sebab membaca dan belajar. Dalam usia sekarang, dah tak rasa excited nak sambut pun. Rasa macam melalui hari biasa ja. Tapi sebolehnya, pada hari yang special ni, nak la jumpa family terutama mama & abah, nak mama masak yang best, nak makan laksa :), nak makan kek choc.

Bagaimana sepatutnya cara kita sambut hari kelahiran? Saya pernah terbaca yang kita di galakan untuk berpuasa pada hari tersebut. Ini bukan dalil,tapi merupakan sesuatu perbuatan yang baik. Niatkan pahala kepada ibu yang bersusah payah mengandung dan melahirkan, yang nyawa menjadi taruhan di saat melahirkan. Selain itu, doa kepada ibu bapa setiap hari selepas solat atau kita bersedekah pada hari itu,niatkan ganjaran pahala buat ayah ibu apabila mereka tiada, buat wakaf atas nama mereka.

Jerit payah ibu bapa kita melahirkan dan membesarkan kita tidak terhitung banyaknya hatta di bandingkan dengan segunung emas dan permata sekalipun. Paling penting doakan kesejahteraan mereka,dan minta keampunan daripada ALLAH. Semoga kita ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Amin…dan apabila kita sudah meninggal dunia selain daripada amal ibadah di dunia doa anak soleh dan solehah itula yang akan kita tinggalkan.

Selain dari ucapkan terima kasih kepada ibubapa, perbanyakkan menderma, kita juga perlu muhasabah diri. Ye la kan, umur makin bertambah..macam mana pulak dengan dosa dan pahala???? Apa yang penting selalu persoalkan akhlak diri sendiri. Kadang-kadang saya rasa diri ini belum cukup baik. Banyak kelemahan yang perlu di perbaiki. Masih banyak kekurangan diri sebenarnya.

Memang patut pun perbanyakan Muhasabah pada diri sendiri pada hari lahir kita, kena sedar bahawa umur semakin bertambah maka hari kematian juga semakin hampir dengan diri........Dan apabila bertambah lagi usia ini, bertambah lagi masa untuk membaiki diri dan menyerahkan segala hanya padaNya. Kalau nak berbuat sesuatu yang baik dah tak boleh tangguh-tangguh dah. Bila dah makin besar ni (maksudnya dah dewasa), harapnya semakin bertambah kekuatan hati, Insyallah…Moga Allah permudahkan la.Banyak lagi yang perlu di buat ni. Kena tambahkan amal, tambahkan ilmu, tambahkan pengalaman, kurangkan maksiat mata,hati,anggota badan, dll. Dan semua yang di lakukan hanya keranaNya...

Yang pasti pada hari lahir, kita harus menambah rasa syukur pada Allah.. Kita telah diberikan peluang untuk hidup selama sebanyak umur kita… Apakah dengan umur kita yang telah lalu, kiraan amal baik lebih banyak dari amal buruk? atau sebaliknya…Syukur pada Allah, alhamdulillah, kerana masih diberi lagi masa untuk bertaubat, dan menambah amal yang baik. Alhamdulillah.. Masih diberikan peluang, sungguhlah Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Tanggungjawab pun dah makin bertambah. Maklumlah, dalam usia begini dah boleh di kira matang dan perlu lebih bertanggungjawab, dah tak boleh main-main dan berbuat sesuatu dengan sesuka hati lagi. Sekarang kena fikir guna akal bukan hati dah. Kena pandai buat pertimbangan yang mana yang baik dan buruk. Betul kan? Dan kematangan dan keimanan perlu bertambah seiring dengan usia.

Orang selalu kaitkan untuk berubah atau buat azam semperna hari lahir. Perubahan itu perlu dan perubahan perlu la ke arah kebaikan dan membawa manfaat. Biasanya orang berubah dari yang buruk kepada yang baik. Ada ke orang berubah dari baik ke buruk? Huhuhu…ada juga tapi perubahan perlulah yang baik kan…saya sendiri pun ada azam untuk melakukan beberapa perubahan. Harapnya tak hanya hangat-hangat tahi ayam. Sebenarnya, dah ada beberapa perubahan yang berlaku, tapi diri sendiri pun tak sedar. Orang lain pula yang perasan. Ye ke????? Doakan ye, moga perubahan itu berkekalan. Susah juga sebenarnya nak berubah, kecualilah dengan tekad yang tinggi. Kena selalu beristiqamah.

0 comments: