Wednesday, July 1, 2009

kenapa saya blogging????


Assalamualaikum,

sedar tak sedar, dah 1 bulan 8 hari saya bergiat cergas dalam dunia blogging ni. Sebenarnya, blog ni adalah hasil dari saya belajar subjek EDT 1303 masa sem 1 dulu. Tapi dah sibuk je, tak pernah up date dan tak pandang pun blog ni.

Aktiviti memblog ni kembali aktif sejak saya bercuti semester 3 bulan ni. Dok umah, tak ada kerja, asyik on9 24 jam/ 7 hari. Hahaha...sapa nak bayar bil tu. Bila dah asyik on9 tu, terjumpa la beberapa blog yang menarik. Dari satu blog ke satu blog saya jelajah, membaca kisah-kisah orang, coretan, contengan, inspirasi, kisah fairytale, novel, cerpen, etc. Best la pulak. Terasa nak ada blog sendiri, sebenarnya dah ada pun.

Dasyat tak dasyat, dalam bulan Jun ni ja, saya dah buat 16 N3 lebih kurang. Ahaks...agak hebat ni. Saya sungguh tak sangaka juga sebab mampu buat N3 yang saya kira banyak la tu. Tahniah kepada diri sendiri. Ewah...Ewah...

Blog hopping or blog walking yang saya buat setiap hari tu telah menemukan saya ngan banyak sangat blog. Blog manfaat ada, blog sampah pun ada. Huhuhu... Dan saya terfikir gak, kalau buat blog ni, apa purpose dia. Manfaat atau saja nak buat diari bagi orang baca. Entah la. Tak terfikir pun. Sebab saya dalam kategori malas menulis, tambahan skill menulis ni dah lama simpan dlm almari je. Bahasa pun dah tunggang-langgang. Hehehehe....

Dan pada suatu hari, terjadi sesuatu yang membuat saya rasa nak serius nak tulih blog ni. Peristiwa tu buat saya tersentak dan terkesan gak la. (Keep it secret). Saya harap blog ni akan memberi manfaat kepada saya dan juga orang lain. Andai kata, suatu hari nanti, Allah menjemput saya, saya harap blog ini akan jadi kenang-kenangan saya buat mereka yang sayang saya. Harapnya, apa ilmu yang saya kongsi, apa yang saya coretkan, tuliskan kat sini akan menjadi amalan saya di akhirat kelak, menjadi ilmu yang saya tinggalkan. Ahaks...so tak leh tulih yang merapu-rapu la kat sini. "Sampaikan dariku walau hanya satu ayat" sabda Nabi.

Saya terbaca kat blog ni, dia menyarankan kita menulis, sampaikan ilmu walau satu ayat. Dia kata lagi, kita hidup ni bukan selama-lamanya. Suatu hari nanti kita akan pergi jua dari dunia ini. Menulislah dan kita perlu meninggalkan sesuatu untuk generasi sekarang dan generasi akan datang. "Satu ayat, satu kalimat yang punya makna... akan terus dingat manusia" kata beliau lagi. Contohi para ilmuawan terdahulu, walau jasad tersemadi dalam tanah, tapi hasil tulisan, hasil pemikiran mereka masih di kaji sehingga hari ini.

Saya attachkan apa yg saudara ini tulis:

Jangan biarkan ide-idemu hilang begitu saja, tanpa catatan. Catatlah... tulislah walaupun hanya satu ayat, satu kalimat ! idemu adalah hasil dari pemikiranmu yang datangnya bisa dengan tiba-tiba,bila tak dicatat, maka ide itu akan hilang dan tak dapat kembali lagi.

Jangan biarkan hasil pemikiranmu berlalu tanpa catatan, tinggalkan untuk generasi mendatang. Jasadmu boleh turkubur tanah, tapi idemu harus tetap hidup sepanjang jaman. Para tokoh masa lalu yang hidup berabad-abad yang lalu ... tapi namanya masih tetap disebut orang, pemikiranya masih dikaji dan dipelajari orang. Padahal jasadnya ntah sudah jadi apa, tapi hasil pemikiranya yang ditulis, sampai sekian abad tetap ada dan mengabadi !

Tulislah, walaupun hanya satu ayat. "Sampaikan dariku walau hanya satu ayat" sabda Nabi. Satu ayat, satu kalimat yang punya makna... akan terus dingat manusia. Jangan ragu untuk memulai menulis, mulai dari satu kata : Bismillah ! .... teruslah menulis, kamu harus meninggalkan sesuatu untuk generasi di masa kini dan generasi di masa depan. Jangan ragu ... tulislah, walapun hanya satu kalimat. Tulislah walaupun hanya satu ayat !

Harta bisa hilang lenyap tanpa bekas, tapi ilmu yang ditinggalkan dan di wariskan, tak akan hilang, itulah uniknya ilmu, semakin dibagikan pada orang lain, semakin bertambah. Lain dengan harta, semakin dibagikan, semakin habis ! Kecuali harta yang di keluarkan di jalan Allah, seperti infak, sedekah, zakat dll, itupun jika memberikannya dengan ikhlas, bila tidak ikhlas, tidak dapat apa-apa dari Allah !

Wahai... sahabatku .... usiamu semakin mendekati kematian....umurmu semakin mendekati ajal, jangan biarkan berlalu tanpa ada ilmu yang kau wariskan bagi generasi yang akan datang. Tulislah wahai sahabatku, walaupun hanya satu ayat, walaupun hanya satu kalimat ...., sekarang ! Jangan ditunda-tunda, siapa tahu besok hari kamu sudah tiada. Tulislah ... tinggalkanlah ilmu yang bermanfaat.

Selagi umur masih ada, selagi napas masih bisa berhembus, selagi tangan masih bisa digerakkan, selagi pikiran masih bisa bekerja, selagi mata masih bisa melihat, selagi telinga masih mendengar, selagi hayat masih di kandung badan, selagi jari jemari masih bisa ngeklik kyboar komputer, selagi bonus umur masih tetap diberikan Allah, selagi keinginan dan kemauan ada, selagi minat masih menyala, selagi darah masih mengalir, selagi jantung masih berdetak, selagi mulut masih berkata, selagi kaki masih bisa berjalan, selagi karunia Allah masih kau terima, selagi air masih bisa kau minum, maka Tulislah !!! Jangan biarkan ide-idemu hilang begitu saja.

Lepas baca tulisan beliau, saya makin bermotivasi untuk menulis dan mencoret di sini. Saya harap, kawan-kawan yang lain pun sama ye. Apa lagi, pakat-pakat kita blog-memblog ramai-ramai. Biar blog tak secanggih atau lawa macam blog orang lain, asalkan isi blog berisi ilmu yang boleh di manfaatkan.



artikel credit to:
http://nogaya.multiply.com/journal/item/87

No comments: