Friday, July 23, 2010

Berbanggalah menjadi seorang Muslim

Assalamualaikum semua,

Tepuk dada tanya iman. Berbanggalah kita menjadi seorang Muslim. Jangan rasa sebab kita bergelar Muslim, kita tak dapat buat banyak perkara. Kita selalu rasa yang Islam tak membenarkan banyak perkara. Nak buat ni tak boleh, nak buat tu tak boleh. 

Kita tahu dalam Islam kita ada 5 hukum syarak iaitu wajib, harus, sunat, makhruh dan haram. Perkara yang wajib, harus, sunat dan makhruh kita boleh buat. Allah tak benarkan kita buat yg haram je. Jadi, kita boleh buat apa saja yang kita suka, janji perkara itu tak masuk dalam kategori yg telah di haramkan oleh syarak. Setiap yang Allah haramkan itu pasti ada hikmahnya, mesti ada sebabnya. Kalau dah Allah haramkan perkara itu, mesti ada perkara itu boleh memudaratkan kita.

Jangan gentar kalau kita di serang, jangan takut apabila kita di hentam. Cuba tengok saudara kita di Palestine, mereka terus perjuangkan tanah Suci umat Islam dengan penuh semangat sebab mereka tahu, kalau syahid, pasti syurga Allah menjadi tempat mereka. Walau kita jauh dari mereka, kita juga perlu berjuang. Berjuang mempertahankan Islam, walau di mana kita berada. 


Sesungguhnya, tiada agama yang terbaik selain Islam. 
Sila klik. Ada sesuatu yg menarik untuk di kongsi.


"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim" (Ali-'Imran :102)


Sekian, untuk tazkirah hari Jumaat. Wassalam.





No comments: