Saturday, August 29, 2009

Ramadhan Kareem

Assalamualaikum,

alhamdulillah, hari ini dah hari ke-8 kita semua berpuasa. Bagaimana ibadah kita? Ada buat tadarus tak hari ini? Al-quran dah habis berapa juzuk? ehm.....amalan baik apa yang kita buat hari ini? Ada tak kita bantu orang hari ini, atau kita memberi salam kepada orang yang kita jumpa, atau sekadar memberi senyuman ikhlas?

sekadar berkongsi:

"celaka dan rugi besar bagi orang yang di beri kesempatan hidup pada bulan Ramadhan, dan Ramadhan berlalu sementara dosa-dosanya belum diampuni" HR Bukhari

"....Sungguh rugi bagi orang yang diberikan kesempatan hidup pada bulan Ramadhan masih sempat bermain-main dan tertawa terbahak-bahak" (Hasan Basri)

Ramadhan adalah pesta ibadah. Alangkah ruginya kita kalau kita menganggap bulan ini seperti bulan-bulan lain. Ketahuilah, setiap amal ibadat kita akan di gandakan pahalanya. Keistimewaan yang tidak terdapat dalam bulan-bulan lain. Dan yang paling istimewanya adalah Malam Lailatul Qadar. Ayuh semua kita memburu malam yang Allah janjikan ganjaran dan kelebihan yang tidak sama dengan malam-malam lain. Malam yang sungguh istimewa.

2 comments:

Ruzanna Rahman ~♥ said...

puasa ke?loque yg tny...huhu..

nadia said...

eh...dh kena sindrom luq ke tny org posa ke tak. huhuhu....
ni kan bulan puasa, of coz la puasa.